Extraljus/dimljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2361
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Extraljus/dimljus
Även jag holler med @Ivardero angående plassering av ljusene.
Let's be careful out there
Re: Extraljus/dimljus
Ja, föreslagen placering är nog lämpligast, och även mest använd.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Ok, angående placeringen var ni ju rörande överens så då var den saken klar
@ Fibern, Ja de lamporna skulle sitta riktigt fint men 2x45W eller 2x50W Känns som om det blir lite mycket eller...?
Har istället tittat på dessa där jag tror att jag får rätt mycket ljus per watt/cm/krona men kom gärna med synpunkter!
Då går vi också över till nästa steg, vad behöver jag mer? Tänker på kabel, ev säkringar o kanske något annat förutom kontakter naturligtvis.
Tänkte som sagt ha DRL:erna kopplade till halvljuset men med möjlighet att stänga av den med en kontakt och extraljusen likadant fast till helljuset.
Finns det några smidiga "klämkopplingar" att köpa för att fästa lamporna i bågen?
@ Fibern, Ja de lamporna skulle sitta riktigt fint men 2x45W eller 2x50W Känns som om det blir lite mycket eller...?
Har istället tittat på dessa där jag tror att jag får rätt mycket ljus per watt/cm/krona men kom gärna med synpunkter!
Då går vi också över till nästa steg, vad behöver jag mer? Tänker på kabel, ev säkringar o kanske något annat förutom kontakter naturligtvis.
Tänkte som sagt ha DRL:erna kopplade till halvljuset men med möjlighet att stänga av den med en kontakt och extraljusen likadant fast till helljuset.
Finns det några smidiga "klämkopplingar" att köpa för att fästa lamporna i bågen?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Min tanke med 50 watts extraljus var att ha endast ett. Med rätt mycket mer lumen får du en längre ljusbild än med två 20 watt. De ger dock en bredare stråle. Hur mycket det skiljer i längd vet jag inte däremot.
Använd inte de sk. "klämkopplingarna", liknande Malmbergs, som har ett par stift som ska skära in i isoleringen när man klämmer ihop. Dom är smidiga, men har en tendens att ge spänningsfall och dålig kontakt. En bil jag hade för bra länge sedan hade sådana kopplade till släpvagnsuttaget och där var det nära att den började brinna vid färd med min första husvagn, på grund av dålig kontakt. Då är vanliga "sockerbitar" betydligt bättre. Annars vanliga kabelskor för kabelskotång. https://www.globaltools.se/vrktj-555-4/ ... cgodF3QLjw" onclick="window.open(this.href);return false;
Du behöver relä till extraljus. Mina DRL har jag direktkopplade till parkeringsljuset utan relä, men med brytare så jag kan släcka dem.
Använd inte de sk. "klämkopplingarna", liknande Malmbergs, som har ett par stift som ska skära in i isoleringen när man klämmer ihop. Dom är smidiga, men har en tendens att ge spänningsfall och dålig kontakt. En bil jag hade för bra länge sedan hade sådana kopplade till släpvagnsuttaget och där var det nära att den började brinna vid färd med min första husvagn, på grund av dålig kontakt. Då är vanliga "sockerbitar" betydligt bättre. Annars vanliga kabelskor för kabelskotång. https://www.globaltools.se/vrktj-555-4/ ... cgodF3QLjw" onclick="window.open(this.href);return false;
Du behöver relä till extraljus. Mina DRL har jag direktkopplade till parkeringsljuset utan relä, men med brytare så jag kan släcka dem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Fibern, jag var nog lite otydlig där, jag tänkte på något liknande en slangklämma som kan fästas runt kraschbågen och som man samtidigt kan fästa belysningsarmaturen i.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
- AndersG
- 250cc
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
- Hoj: Varadero xl-1000v -01
- Ort: Stavsnäs
Re: Extraljus/dimljus
Det gör det. Ex.vis 30:- för denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelc ... rtId=61963" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Tack AndersG, det var precis något sådant jag var ute efter.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Som jag nämnt tidigare så är jag totalt värdelös på sånt här så nu kommer nästa fråga, är det två sådana här satser jag behöver för att kunna koppla in ljusen? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033658/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fungerar denna som strömbrytare? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016444/" onclick="window.open(this.href);return false; eller kanske någon av dessa?
http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-o ... ed-650437/" onclick="window.open(this.href);return false; , http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-o ... ed-650437/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fungerar denna som strömbrytare? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016444/" onclick="window.open(this.href);return false; eller kanske någon av dessa?
http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-o ... ed-650437/" onclick="window.open(this.href);return false; , http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-o ... ed-650437/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
@Eckerömicke - se till att brytaren är vattentät, tex en sån här (groteskt lång länk ) http://www.ebay.com/itm/Universal-Motor ... 1538306561
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Nä, jag tyckte jag fick till det ganska bra
Men åter till Eckerömickes trådämne nu
Men åter till Eckerömickes trådämne nu
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Ser ingen anledning till att nödgas ha en vattentät brytare. Om den sätts på panelen bredvid exempelvis hastighetsmätaren så har den ett visst skydd bakom kåpglaset. Jag har en vanlig "vippa" där till DRL-lamporna och har inga problem.
Den första satsen med kabel, relä och brytare räcker utmärkt. men är du osäker så finns vattentäta brytare på närmare håll. Googla.
Den första satsen med kabel, relä och brytare räcker utmärkt. men är du osäker så finns vattentäta brytare på närmare håll. Googla.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
@Fibern - jag hade också en vanlig vippa först, men se där drog det in vatten när jag tvättade hojen vilket resulterade i haveri.
Kan ju absolut ha varit mitt fel som duschade med slangen, ett normalt regnväder under färd funkar säkert alldeles utmärkt men jag tänker lite som better safe than sorry..
Kan ju absolut ha varit mitt fel som duschade med slangen, ett normalt regnväder under färd funkar säkert alldeles utmärkt men jag tänker lite som better safe than sorry..
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Ivaradero, den länken var inte att leka med och brytarna verkar också bra även om jag egentligen inte hade tänkt sätta dem på styret men det kanske är bästa att ha dem där och slippa ta hål i plasten.
Nu börjar jag få koll på vad jag ska ha men fortfarande väldigt osäker på det här med reläer och kabelsatser men det löser sig nog med lite mer hjälp/tips från er
Ska ut på lite ärenden imorgon och passerar då Biltema så de första investeringarna blir DLR:erna och de gummiklädda klamrarna för fäste på bågarna.
Nu börjar jag få koll på vad jag ska ha men fortfarande väldigt osäker på det här med reläer och kabelsatser men det löser sig nog med lite mer hjälp/tips från er
Ska ut på lite ärenden imorgon och passerar då Biltema så de första investeringarna blir DLR:erna och de gummiklädda klamrarna för fäste på bågarna.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
@Eckerömicke - nja, jag menar inte att det bästa är placeringen, ramlade över länken bara, utan tanken var att det är ett plus om den är vattentät. Jag hade som sagt en vanlig vippbrytare först som vid tvätt visade sig ogilla vatten. Kollade runt på nätet och hittade (minns inte var ) vattentäta vippar. Köpte två, slarvade bort den ena och monterade den andra. Sen har jag aldrig haft problem med fukt. Ett tips bara alltså
EDIT//
En sån här är det! http://www.ebay.com/itm/Heavy-Duty-20A- ... 1529145661
EDIT//
En sån här är det! http://www.ebay.com/itm/Heavy-Duty-20A- ... 1529145661
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Kolla denna.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... off-p36122" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... off-p36122" onclick="window.open(this.href);return false;
jan-Olov
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Ivaradero och Jan-Olov: Tacka för tipsen, de här brytarna behöver ju inte vara så lättåtkomliga vid körning så det kanske blir någonstans i kåpan ändå, får fundera vidare.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Som utlovat tidigare i tråden:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Vagabond, tack för bilderna, intressant att se att du har fäst dem tillsammans.
Fungerar det bra med extraljusen så lågt?
Fungerar det bra med extraljusen så lågt?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Absolut. Det beror ju i o f s på vad man vill åstadkomma men i mitt fall vill jag ha släpljus längs med marken och en liten bit upp eftersom det är där vildsvin, rådjur och annat dret befinner sig.
De är dessutom lite grand vinklade utåt sidorna så att jag får ljus i vägrenen.
De små lamporna är ju som sagt vinklade lätt nedåt för att inte blända. De är till för att jag ska synas, inte för att jag ska se.
De är dessutom lite grand vinklade utåt sidorna så att jag får ljus i vägrenen.
De små lamporna är ju som sagt vinklade lätt nedåt för att inte blända. De är till för att jag ska synas, inte för att jag ska se.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook