Kedja och drev
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
Efter att Transalpen gått med samma drivpaket i 4200 mil böt jag drivpaketetet igår. Det satt 15 kuggars drev i fram som jag böt till 16 kuggar.
Jag använde samma längd på som i original 118 länkar.
Jag var lite orolig att kedjan skulle bli för kort men det gick precis men jag lägga på kedjan innan jag stack i axeln. Att byta till 16 kuggar sänker motorvarven ca 300 vid 90 km/h.
Jag nitade själv med nitverktyg som jag köpte tillsammans drivpaketet från Motorradteile.
Så här fungerar nitverktyget.
[youtube]isWYsAnZ4jQ[/youtube]
Jag använde samma längd på som i original 118 länkar.
Jag var lite orolig att kedjan skulle bli för kort men det gick precis men jag lägga på kedjan innan jag stack i axeln. Att byta till 16 kuggar sänker motorvarven ca 300 vid 90 km/h.
Jag nitade själv med nitverktyg som jag köpte tillsammans drivpaketet från Motorradteile.
Så här fungerar nitverktyget.
[youtube]isWYsAnZ4jQ[/youtube]
Nisse
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedja och drev
Jag har 16 också fram. Jag fick fila lite på metallskenan/skyddet som sitter inne i plastkåpan som skyddar framdrevet.
Den tog i lite grann i ana hörnet vid körning.
Kör du en stund och plockar loss plastkåpan så ser du vart du kan behöva fila.
Den tog i lite grann i ana hörnet vid körning.
Kör du en stund och plockar loss plastkåpan så ser du vart du kan behöva fila.
Re: Kedja och drev
@Nisse och Fibern, ja, livslängd beror nog på ett gäng parametrar, inte minst lär väl underhåll vara en.
Jag bytte ju vid c:a 2000 mil, mest kanske för att verkstaden hotade med att det skulle vara dags vid 2400-servicen Han hade observerat att det kärvade lite i vissa länkar.
Så, jag bytte själv, och eftersom jag redan hade verktyg, vart det ju överkomligt med grejer från Hamburg. Men, det had definitivt räckt bra att bara byta kedjan, framdrevet kunde det väl anas en början till slig´tage på, bakdrevet var som nytt. Däremot hade jag säkert aldrig rengjort kedjan, utan bara skvätt på kedjespray när det kändes som om det kunde vara dags Så, med bättre underhåll, hade den säkerligen funkat betydligt längre. Man lär så länge man lever
Nåväl, nu slipper jag köpa nya drev på ett tag i alla fall
Jag bytte ju vid c:a 2000 mil, mest kanske för att verkstaden hotade med att det skulle vara dags vid 2400-servicen Han hade observerat att det kärvade lite i vissa länkar.
Så, jag bytte själv, och eftersom jag redan hade verktyg, vart det ju överkomligt med grejer från Hamburg. Men, det had definitivt räckt bra att bara byta kedjan, framdrevet kunde det väl anas en början till slig´tage på, bakdrevet var som nytt. Däremot hade jag säkert aldrig rengjort kedjan, utan bara skvätt på kedjespray när det kändes som om det kunde vara dags Så, med bättre underhåll, hade den säkerligen funkat betydligt längre. Man lär så länge man lever
Nåväl, nu slipper jag köpa nya drev på ett tag i alla fall
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Kedja och drev
Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Serendipity
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedja och drev
Testa http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla vad hastigheterna blir.Nysse skrev:Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
@Stefan. På SLRen var kedjan och framdrev slut efter 1600 mil varav jag kört 900 mil.
På Transalpen höll kedja och framdrev 4200 mil varav jag kört 3300 mil. Bakdrevet var inte mycket nött.
Jag tycker att jag skött dem lika. Men jag har centralstöd på Transalpen så det är lättare att smörja.
@Nysse Man måste måste minska 3 kugg till 45kugg i bak för att för att motsvara öka en kugg ifram. JT har inte 45 kugg i sin katalog.
De har 43 och 46. 43 blir för mycket 46 kan man tänka sej.
På Transalpen höll kedja och framdrev 4200 mil varav jag kört 3300 mil. Bakdrevet var inte mycket nött.
Jag tycker att jag skött dem lika. Men jag har centralstöd på Transalpen så det är lättare att smörja.
@Nysse Man måste måste minska 3 kugg till 45kugg i bak för att för att motsvara öka en kugg ifram. JT har inte 45 kugg i sin katalog.
De har 43 och 46. 43 blir för mycket 46 kan man tänka sej.
Nisse
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Det var inte illa Nisse. Kör du med manuell smörjn./scottoiler eller helt utan?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
4300 mil...
Valuta för pengen! Men hur såg dreven ut efter 4300 mil....fick ut knappt hälften och är rätt nöjd så jag
Valuta för pengen! Men hur såg dreven ut efter 4300 mil....fick ut knappt hälften och är rätt nöjd så jag
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Kedja och drev
Jag smörjer kedjan med spray för offroad cyklar var 60 70 mil.
Framdrevet var rätt slitet. När jag gjorde servicen i vintras tyckte jag att det kunde sitta kvar ett tag till men det har slites fort de 600 mil jag kört i år.
Transalpen är ju inte så motorstark det är nog därför kedjan håller länge.
Framdrevet var rätt slitet. När jag gjorde servicen i vintras tyckte jag att det kunde sitta kvar ett tag till men det har slites fort de 600 mil jag kört i år.
Transalpen är ju inte så motorstark det är nog därför kedjan håller länge.
Nisse
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Kedja och drev
Har kört 3300mil på mitt original drivpaket. Kolla kedja o dreven för 200 mil sedan. Såg hur bra ut som helst. Smörjer med Castrol kedjespray ca var 50-60 mil ock alltid efter avslutad körning. Har aldrig rengjort drev o kedjan. Ska byta det nu i vinter för säkerhets skull istället för att bli stående någonstans. Då har det väl rullat ca 3800-4000 mil. Behöver jag säga att det blir Honda original igen.
Hogge
Hogge
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Kedja och drev
Jag smörjer min kedja med Castrol Chain Lube Racing.Jag har inget centralstöd så jag sätter fast ett litet buntband i kedjan och rullar cykeln,när buntbandet åkt ett varv så nyper jag av det.
Har köpt ett centralstöd men har hört att det är lite krångligt att montera.
Har köpt ett centralstöd men har hört att det är lite krångligt att montera.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Kedja och drev
Då tråden redan finns tänkte jag kolla med alla här.
Jag behöver byta dreven och kedjan på min XL600 -97 och funderar på om jag ska ta och byta till 16 i fram och 44-46 i bak.
Detta då om jag förstår rätt minskar rpm och bättre förbrukning till kostnad av acceleration.
Jag tror inte jag kommer behöva så super acceleration då denna inte kommer köras på annat än asfalt till en början i alla fall och jag kommer alltid köra lugnt och försiktigt. Så känner att det är värt bytet.
Men då kommer vi till det att jag då skulle vilja kolla vad för tips ni här har på vad för drev jag ska köpa. Tänker märke och butik osv.
Vill inte riskera köpa något som inte kommer fungera så bra så tänkte att det är bäst att kolla med er som redan har bytt
Jag behöver byta dreven och kedjan på min XL600 -97 och funderar på om jag ska ta och byta till 16 i fram och 44-46 i bak.
Detta då om jag förstår rätt minskar rpm och bättre förbrukning till kostnad av acceleration.
Jag tror inte jag kommer behöva så super acceleration då denna inte kommer köras på annat än asfalt till en början i alla fall och jag kommer alltid köra lugnt och försiktigt. Så känner att det är värt bytet.
Men då kommer vi till det att jag då skulle vilja kolla vad för tips ni här har på vad för drev jag ska köpa. Tänker märke och butik osv.
Vill inte riskera köpa något som inte kommer fungera så bra så tänkte att det är bäst att kolla med er som redan har bytt
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Har du för avsikt att skjutsa på hojen? Är du/ni tunga och tänker ha full packning? Tänk då att den är ganska ryckig vid start på ettan fullastad. Detta p.g.a. rätt högt växlad på ettan. Det går hyfsat, men med lite kopplingsslirande. Som ensamhoj och fullt lastad, inga problem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
När jag köpte min 600 var den "uppkuggad" (högre växlad), men minns inte exakt tandantal. När det blev dags att byta, gick jag dock tillbaka till original, och jag trivdes definitivt bättre med det. Trots högre varvtal på motorväg så kändes det som att den utväxlingen på något sätt passade hojen bättre. Å andra sidan undviker jag motorväg så mycket jag bara kan... Där ska det till andra maskiner...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Kedja och drev
Fibern skrev:Har du för avsikt att skjutsa på hojen? Är du/ni tunga och tänker ha full packning? Tänk då att den är ganska ryckig vid start på ettan fullastad. Detta p.g.a. rätt högt växlad på ettan. Det går hyfsat, men med lite kopplingsslirande. Som ensamhoj och fullt lastad, inga problem.
Tanken är att skjutsa min flickvän titt som tätt också samt att jag troligen kommer ha en del packning på ibland för att dra ut och tälta och göra lite små resor innan jag drar iväg på stort om några år. Jag är väl rätt tung och stor i för sig, haha. Är 195cm lång och väger 100kg..Stefan skrev:När jag köpte min 600 var den "uppkuggad" (högre växlad), men minns inte exakt tandantal. När det blev dags att byta, gick jag dock tillbaka till original, och jag trivdes definitivt bättre med det. Trots högre varvtal på motorväg så kändes det som att den utväxlingen på något sätt passade hojen bättre. Å andra sidan undviker jag motorväg så mycket jag bara kan... Där ska det till andra maskiner...
Så det kan ändå vara bättre att köra på originaldrev ändå?
I så fall lär jag nog köpa drivpaket från Saarela i Norr.
Re: Kedja och drev
@Troberg, jag vill inte avgöra åt dig, och skjuts hade jag aldrig tillfälle att testa (min sambo har varit MYCKET tydlig på den punkten ) Dock ligger jag själv runt 100 pannor så där kan det nog stämma. Men, i slutänden är det ju ditt val, och SÅ mycket kostar ju inte dreven ändå... Du kan ju alltid köpa på dig ett extra framdrev med ett kugg till,, då är det ju enkelt att byta och känna vad som passar just dig bäst.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Kedja och drev
Det var ingen dum idé alls. Jag vet inte varför jag inte tänkt på att köpa ett vanligt kit och sen bara köpa till ett framdrev med en extra kugg så jag kan prova vad som passar bäst.
Skyller på att jag har massa annat att tänka på, hehe
Tack för tipset!
Skyller på att jag har massa annat att tänka på, hehe
Tack för tipset!
Re: Kedja och drev
Du ser Lycka till med att hitta rätt
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen