svängande lyse

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

svängande lyse

Inlägg av joeng38 »

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 482183.ece

Borde det inte gå att gyroupphänga reflektorn på nåt sätt?
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: svängande lyse

Inlägg av Olle Å »

Skall man få ordentligt grepp om problemet så borde man ha två strålkastare varav den ena är tvångsstyrd via ett länkage eller vajer. vore ju ganska lätt att montera dit en extra lampa som då bara lyser på hellyset och är då godkänd utan vidare.
Att få ett svängbart lyse godkänt, borde ju egentligen inte vara något problem eftersom de flesta lättare mc har det monterat på framgaffeln.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: svängande lyse

Inlägg av Tramsvalp »

Jag funderar på att sätta ett extraljus på framskärmen/plåtbygeln mellan gaffelbenen. Det skulle iaf inte dippa vid inbromsning eller vid centrifugalkraftens hoptryckning av fjädringen i kurvor.
Vet inte om det kanske blir för skakig ljusbild ofjädrat men jag kör mest på asfalt i mörker.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: svängande lyse

Inlägg av Olle Å »

Jag hade en extrastrålkastare monterad under den ordinarie, Den funkade mycket bra, men följde ju inte med vid svängning.
Det borde ju inte vara några motorvibrationer på den delen av gaffeln, varför ett extraljus borde funka där. Om du då använder en strålkastare med rund ljusbild, så spelar det ju ingen roll om du lägger ner hojen i kurvorna för bilden blir densamma. Om du kopplar den ihop med helljuset, så kan SBP inte säga något.Tänk bara på att gaffelfjädringen behöver plats så att lampan får utrymme. Hade min strålkastare på en Dominator och det funkade en längre tid tills jag fick ett riktigt genomslag i en tjälskada och det var lite för trångt. På den hade jag en vanlig bild, men skulle vilja haft en rund.
TA har ju skaplig effekt i både batteri och generator, men inte fel ändå att koppla över ett relä.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar