Jag har en -99 där främre burkens kamkedjespännare gett upp.
Har börjat riva bort kåpor och sådant.
Har konstaterat att främre kamkedjan har kuggat över.
Hur stor är risken för ventilsallad på den här hojen?
Finns det något enkelt sätt att kolla upp om det har krockat i motorn utan att riva bort toppen helt?
Känns lite som att har det krockat så är det enklare med en motor från skroten än att försöka laga upp härket med allt som kan ha hänt.
Fan, jag som har nya dubbdäck liggande som skulle skruvats på i helgen
Kamkedjespännare har gett upp
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Scheisse!
Jag har ingen aning, men jag tycker att det låter skit!
Hoppas att du löser det utan alltför mycket krångel...!
Dela gärna med dig av din "resa" med felsökning, isär- ihopmontering, hur det ser ut, osv...
Jag har ingen aning, men jag tycker att det låter skit!
Hoppas att du löser det utan alltför mycket krångel...!
Dela gärna med dig av din "resa" med felsökning, isär- ihopmontering, hur det ser ut, osv...
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Har inte skruvat så mycket mer i helgen, varit upptagen med annat.
Men jag har funderat lite. Om det blivit krock i motorn så bör ju någon av ventilerna vara stukad.
Om den är stukad borde inte ventilskaftet gå upp lika långt, och jag borde därmed kunna mäta mig till ett för stort ventilspel på den ventilen i så fall.
En snabb koll av spelet visade att det var lite mindre än vad det ska vara enligt manualen. Borde jag inte kunna tolka det som att ventilerna är oskadda?
För övrigt har jag inte lyckats hitta några "service limits" på spelet i servicehandboken. Bara fasta exakta mått och de verkar tycka att avviker man det minska från det måttet ska det shimsas om.
Ja, jag kanske letar dumma genvägar nu, men jag skulle verkligen vilja slippa riva bort toppen.
Jag är ingen van MC-mek, jag har dåligt med plats i garaget, och nu börjar det bli frostigt om morgnarna.
Att åka ST1300 på ishalka känns inte så lockande.
(ja, jag har en bil också, men jag har inte åkt bil till jobbet en dag sedan jag tog A-kortet i slutet av maj, och tänkte verkligen se om det går att hålla ut ett helt år)
Men jag har funderat lite. Om det blivit krock i motorn så bör ju någon av ventilerna vara stukad.
Om den är stukad borde inte ventilskaftet gå upp lika långt, och jag borde därmed kunna mäta mig till ett för stort ventilspel på den ventilen i så fall.
En snabb koll av spelet visade att det var lite mindre än vad det ska vara enligt manualen. Borde jag inte kunna tolka det som att ventilerna är oskadda?
För övrigt har jag inte lyckats hitta några "service limits" på spelet i servicehandboken. Bara fasta exakta mått och de verkar tycka att avviker man det minska från det måttet ska det shimsas om.
Ja, jag kanske letar dumma genvägar nu, men jag skulle verkligen vilja slippa riva bort toppen.
Jag är ingen van MC-mek, jag har dåligt med plats i garaget, och nu börjar det bli frostigt om morgnarna.
Att åka ST1300 på ishalka känns inte så lockande.
(ja, jag har en bil också, men jag har inte åkt bil till jobbet en dag sedan jag tog A-kortet i slutet av maj, och tänkte verkligen se om det går att hålla ut ett helt år)
Re: Kamkedjespännare har gett upp
intressanta frågor...!
Hur mycket mindre var spelet?
Om någon här har koll på vilken skillnad i spel som är "normal"?
I Haynes reparationshandbok för VTR1000F (Firestorm) och XL1000V (Varadero) som förväntas ha samma motor (jag ser inte att rephandboken gör skillnad på modellerna här) -anges ventilspelet till fölande:
Valve clearances (cold engine)
Intake Valve: 0.13-0.19 mm.
Exhaust Valve: 0.28-0.34 mm.
Vore bra om någon som faktiskt kan det här kan bekräfta måtten.
Håller tummarna att det är helt och oskadat!!
Hur mycket mindre var spelet?
Om någon här har koll på vilken skillnad i spel som är "normal"?
I Haynes reparationshandbok för VTR1000F (Firestorm) och XL1000V (Varadero) som förväntas ha samma motor (jag ser inte att rephandboken gör skillnad på modellerna här) -anges ventilspelet till fölande:
Valve clearances (cold engine)
Intake Valve: 0.13-0.19 mm.
Exhaust Valve: 0.28-0.34 mm.
Vore bra om någon som faktiskt kan det här kan bekräfta måtten.
Håller tummarna att det är helt och oskadat!!
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Jag kommer inte ihåg siffrorna nu, har jag tur finns det lite garagetid imorgon.
Har jag ännu mer tur så kommer brevbäraren med mina nya spännare också.
I den servicemanualen som ligger här på forumet är det angivet:
Intake 0,16 mm
Exhaust 0,31 mm
De ligger ju mitt i det intervallet du har i Haynes-boken så toleransen verkar vara +- 0,03 mm.
Har jag ännu mer tur så kommer brevbäraren med mina nya spännare också.
I den servicemanualen som ligger här på forumet är det angivet:
Intake 0,16 mm
Exhaust 0,31 mm
De ligger ju mitt i det intervallet du har i Haynes-boken så toleransen verkar vara +- 0,03 mm.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Kamkedjespännare har gett upp
SÅ här står det på sidan 217 i servicehandboken:
Alltså insug 0,16 mm +- 0,03 mm, avgas 0,31 +. 0,03 mm
Lycka till!!
Alltså insug 0,16 mm +- 0,03 mm, avgas 0,31 +. 0,03 mm
Lycka till!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Ahh, tänkte aldrig på att titta i boken för insprutningshojarna.
Men då utgår jag ifrån att +0,03 är det som gäller.
Såhär står det i boken för förgasarhojar:
Tack för hjälpen och glada tillrop
Men då utgår jag ifrån att +0,03 är det som gäller.
Såhär står det i boken för förgasarhojar:
Tack för hjälpen och glada tillrop
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Haha, jag är så van att kolla handboken för sprutmotorerna. Men jag skulle tro att det är samma toleranser.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Shimsen finns ju i steg om 0,05 mm så det är ju rimligt att toleransen är +-0,03. (0,06)
På så vis finns det alltid ett shims som gör att man hamnar inom måttet.
På så vis finns det alltid ett shims som gör att man hamnar inom måttet.
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Nu har jag skruvat lite mer.
Bytt ut den trasiga spännaren, mekat tillbaka kamkedjan och ställt kammarna rätt.
Mätte upp ventilspelet nu och det ligger precis på undre gränsen (0,13 och 0,28), kanske en hårsmån under, det var med _lite_ motstånd bladmåtten gick in.
Imorgon ska jag kolla spelet på bakre burken också.
Om även det håller sig inom gränserna så blir det ingen omshimsning nu, jag har inte tid att vänta på att få hem shims.
Men nu vet jag att det börjar bli dags för en justering i alla fall.
Imorgon blir det (förutom preventivt byte av spännaren på bakre burken) en koll av kompressionen.
Ger den kollen rimliga värden så är det "bara" att skruva ihop allt igen och hålla tummarna.
Det är mycket lärorikt och tillfredsställande att ge sig på sådant här själv.
Avslutar med en bild på den havererade spännaren, jag var ju tvungen att peta isär den för att få se hur haveriet går till.
Bytt ut den trasiga spännaren, mekat tillbaka kamkedjan och ställt kammarna rätt.
Mätte upp ventilspelet nu och det ligger precis på undre gränsen (0,13 och 0,28), kanske en hårsmån under, det var med _lite_ motstånd bladmåtten gick in.
Imorgon ska jag kolla spelet på bakre burken också.
Om även det håller sig inom gränserna så blir det ingen omshimsning nu, jag har inte tid att vänta på att få hem shims.
Men nu vet jag att det börjar bli dags för en justering i alla fall.
Imorgon blir det (förutom preventivt byte av spännaren på bakre burken) en koll av kompressionen.
Ger den kollen rimliga värden så är det "bara" att skruva ihop allt igen och hålla tummarna.
Det är mycket lärorikt och tillfredsställande att ge sig på sådant här själv.
Avslutar med en bild på den havererade spännaren, jag var ju tvungen att peta isär den för att få se hur haveriet går till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Håller tummarna jag med. Kämpa på!!
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Bra jobbat måste jag säga!!!
Hoppas att det är helt, och att allt nu funkar!!!
Hoppas att det är helt, och att allt nu funkar!!!
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Idag har det gått upp och ned
Började med att byta bakre spännaren, det var pilligt värre för mina labbar som inte direkt är gynekologhänder.
Ett tag kändes det som att Honda börjat med bakre spännaren och sedan byggt hela hojen runt den.
Sen på med ventilkåporna och kolla kompet, kukars_jävla_skymning, nålen rörde sig knapp alls på främre burken.
Bort med ventilkåpan igen, sedan blev jag sittande på golvet och bara stirrade på det förhatliga topplocket.
Allting kändes åt helvete. Tog mig samman och konstaterade att mycket av de känslorna berodde på lågt blodsocker.
Lite kvällsmat behöves innan operationen fortsatte.
Efter maten fanns det ny energi, av en ren händelse fick jag för mig att jag skulle kolla kaminställningen igen innan jag fortsatte riva.
Jag måste ha rökt något olämpligt tidigare för inte fan var det strecket för FI (Front Intake) som linjerade med överkanten på ventilhuset när motorn stod rätt. Insugskammen stod på något helt annat än rätt läge.
Ställde den _RÄTT_ den här gången, kåpor på, kompprovare fram. Nu hände det saker.
Tillbaka med luftfilterhuset och vänstra kylaren, i med kylvätska, tillbaka med tanken.
Provstart, vilken lycka, den gick på båda burkarna, utan missljud!
Blev dock ingen varmkörning, för oljetryckslampan slocknade inte.
Hoppas att det jag som lyckas sabba anslutningen till givaren, jag hade visst lyckats sabba något till neutralindikatorn också.
Det får bli morgondagens lilla äventyr.
Tackar så mycker för ert stöd
Började med att byta bakre spännaren, det var pilligt värre för mina labbar som inte direkt är gynekologhänder.
Ett tag kändes det som att Honda börjat med bakre spännaren och sedan byggt hela hojen runt den.
Sen på med ventilkåporna och kolla kompet, kukars_jävla_skymning, nålen rörde sig knapp alls på främre burken.
Bort med ventilkåpan igen, sedan blev jag sittande på golvet och bara stirrade på det förhatliga topplocket.
Allting kändes åt helvete. Tog mig samman och konstaterade att mycket av de känslorna berodde på lågt blodsocker.
Lite kvällsmat behöves innan operationen fortsatte.
Efter maten fanns det ny energi, av en ren händelse fick jag för mig att jag skulle kolla kaminställningen igen innan jag fortsatte riva.
Jag måste ha rökt något olämpligt tidigare för inte fan var det strecket för FI (Front Intake) som linjerade med överkanten på ventilhuset när motorn stod rätt. Insugskammen stod på något helt annat än rätt läge.
Ställde den _RÄTT_ den här gången, kåpor på, kompprovare fram. Nu hände det saker.
Tillbaka med luftfilterhuset och vänstra kylaren, i med kylvätska, tillbaka med tanken.
Provstart, vilken lycka, den gick på båda burkarna, utan missljud!
Blev dock ingen varmkörning, för oljetryckslampan slocknade inte.
Hoppas att det jag som lyckas sabba anslutningen till givaren, jag hade visst lyckats sabba något till neutralindikatorn också.
Det får bli morgondagens lilla äventyr.
Tackar så mycker för ert stöd
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Historien slutade lyckligt.
Oljetryckslampan berodde på att jag lyckats klämma den kabeln i generatorkåpan.
Hojen går som den ska och nya sulorna sitter på.
Det betyder att mc-säsongen slutar inte förrän sista december. Sen börjar nästa säsong första januari.
Oljetryckslampan berodde på att jag lyckats klämma den kabeln i generatorkåpan.
Hojen går som den ska och nya sulorna sitter på.
Det betyder att mc-säsongen slutar inte förrän sista december. Sen börjar nästa säsong första januari.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Gött!!!
Såå bra att du kom på de där små, försmädliga felen och fick ihop det hela!!
Tänk vilken skillnad det blir med lite mat i magen...
För egen del hoppas jag slippa mekande samt vinterväglag (med salt och eller halka), men helgen verkar komma att se fin ut, så kanske kan det bli en liten tur.
Såå bra att du kom på de där små, försmädliga felen och fick ihop det hela!!
Tänk vilken skillnad det blir med lite mat i magen...
För egen del hoppas jag slippa mekande samt vinterväglag (med salt och eller halka), men helgen verkar komma att se fin ut, så kanske kan det bli en liten tur.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Grattis. Grattis till en lyckad renovering. Grattis till en ökad förståelse och insikt i hojens konfiguration.
Helt enkelt ett grattis till väl utfört arbete och lycka till med fortsättningen på Hondan och på vägarna.
Helt enkelt ett grattis till väl utfört arbete och lycka till med fortsättningen på Hondan och på vägarna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Kamkedjespännare har gett upp
Kul att höra att det blev ett lyckligt slut. Ta det lugnt på vägarna nu!!
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\