Fick starthjälp för min Transalp i går, hade inte kört sedan december...fick hjälp med startkablar, sen körde jag 4 mil.,..stannade och han startade direkt...så är det bara att köra nu då, eller måste jag koppla in batteriladdare...har beställt laddare...????
En annan fundering...visaren för kylvätskenivån rörde sig inte....så innebär det att jag har dåligt med kylarvätska...vad göra ????
Rookiefrågor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Rookiefrågor
Tjenare Anders
Tror du fick svar av mig i Bredsdal när vi sågs på rastplatsen vid Sagån. Så jag avstår från ytterligare kommentarer.
Fast...som sagt... om batteriet dör igen:
Kolla efter tjuvström, något som drar fast du inte vet om det? Värmehandtag är vanligt att de är felkopplade och fortsätter vara på när man glömmer att stänga av dem. Bör kopplas över tändningen via relä.
Kanske dags för nytt batteri?
I värsta fall är det väl dags att kolla så generatorn laddar som den ska...
Och som sagt, tempmätaren är ju känd för att reagera först vid höga temperaturer. Kökörning en varm dag brukar få den att röra röra sig lite.
Tack för en trevlig pratstund i alla fall. När tanterna kom flydde jag fältet
Kul med en Enköpingsbo till på forumet. Presentera dig gärna under "Medlemmar".
Vi hörs!
Tror du fick svar av mig i Bredsdal när vi sågs på rastplatsen vid Sagån. Så jag avstår från ytterligare kommentarer.
Fast...som sagt... om batteriet dör igen:
Kolla efter tjuvström, något som drar fast du inte vet om det? Värmehandtag är vanligt att de är felkopplade och fortsätter vara på när man glömmer att stänga av dem. Bör kopplas över tändningen via relä.
Kanske dags för nytt batteri?
I värsta fall är det väl dags att kolla så generatorn laddar som den ska...
Och som sagt, tempmätaren är ju känd för att reagera först vid höga temperaturer. Kökörning en varm dag brukar få den att röra röra sig lite.
Tack för en trevlig pratstund i alla fall. När tanterna kom flydde jag fältet
Kul med en Enköpingsbo till på forumet. Presentera dig gärna under "Medlemmar".
Vi hörs!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Rookiefrågor
Det är ju inte fel att ha en underhållsladdare, typ Cetek. Använder du "vanlig" laddare, rekommenderas en som har två omkopplingsbara laddlägen, bil eller mc och koppla till mc.
Du menar väl tempgivare för kylvätska. Nivån ser man genom plasten i behållaren som sitter bakom främre delen av den högra bakre kåpan.
Dessa motorer är konstruerade för ytterst tuffa temperaturer. I bland annat ökenklimat, så att du inte ser någon rörelse vid denna tid på året är helt normalt.
Då det börjar röra sig vid 20 och mer då rör den på sig. Testa genom att köra den varm och sen låta den gå på tomgång några minuter. Då kan den börja på att röra sig.
Du menar väl tempgivare för kylvätska. Nivån ser man genom plasten i behållaren som sitter bakom främre delen av den högra bakre kåpan.
Dessa motorer är konstruerade för ytterst tuffa temperaturer. I bland annat ökenklimat, så att du inte ser någon rörelse vid denna tid på året är helt normalt.
Då det börjar röra sig vid 20 och mer då rör den på sig. Testa genom att köra den varm och sen låta den gå på tomgång några minuter. Då kan den börja på att röra sig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Rookiefrågor
Ett enkelt sätt att kolla tjuvström är lossa +polen, bäst koppla en amperemätare mellan batteripolen och polskon då ser du om det drar något i tomme, du ser även om det gnistrar mycket när lägger mot polskon till batteriet, glöm inte att klockan ligger på. I princip skall belastningen vara mycket låg.
jan-Olov
Re: Rookiefrågor
Tack för svaren! Har beställt en Cetekladdare.,...Fyllde på nån halvliter innan jag stack ut idag...fyllde tills det rann ut...så då vet jag att vätska finns...men ingen rörelse på tempmätaren...men kanske blir skillnad när det blir sommarvärme...
Tack själv Stefan! Blev tur till Engelsberg och Norberg!
Tack själv Stefan! Blev tur till Engelsberg och Norberg!
Re: Rookiefrågor
Gött det, fina vägar. Vägen Engelsberg - Fagersta är inte så dum heller. Brukar gärna vända hemåt igen via Virsbo - Ramnäs - Skultuna o.s.v.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Rookiefrågor
Bakbromsarna är helt slut, kollat på xlmoto efter belägg... mina ok heter Nissin...men de står inget om på xlmoto...har ju reggat min hoj där så allt ska passa...kan andra märken av bromsbelägg passa ändå....????
Hur göra ???
Hur göra ???
Re: Rookiefrågor
Håller med...kör nog samma variant!Stefan skrev:Gött det, fina vägar. Vägen Engelsberg - Fagersta är inte så dum heller. Brukar gärna vända hemåt igen via Virsbo - Ramnäs - Skultuna o.s.v.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Rookiefrågor
Titta in under Tråden "Shops" längre ner. Veijo Saarela har allt du behöver och lite till, till bra priser. Han har enorm erfarenhet av Honda genom flera år som säljare. Du kan även ringa han å "tjöta" lite.Fixaraffe skrev:Bakbromsarna är helt slut, kollat på xlmoto efter belägg... mina ok heter Nissin...men de står inget om på xlmoto...har ju reggat min hoj där så allt ska passa...kan andra märken av bromsbelägg passa ändå....????
Hur göra ???
Jag har lagt in länk i första inlägget i tråden. (Hoppas du ursäktar Stefan)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Rookiefrågor
Jag föredrar att handla hos någon jag tror verkligen har koll. Min uppfattning är att de där MC-butiksidorna där du skriver in regnr och/eller modell oftast är OK, men alltsom oftast är det inte 100% din hoj. Vissa delar spelar det nog ingen roll för, men om tex MC'n har ABS eller ej är det nog så viktigt för vissa bromsdelar kanske...
Jag fick hem ett paket häromdagen med skivor och bromsbelägg som jag beställde av saarelainorr. Då vet jag att jag får 100% rätt grejjer som passar min hoj.
Jag fick hem ett paket häromdagen med skivor och bromsbelägg som jag beställde av saarelainorr. Då vet jag att jag får 100% rätt grejjer som passar min hoj.
Re: Rookiefrågor
Tänkte just säga detsamma, http://www.saarelainorr.se innan jag såg att svar redan fanns.
Ring eller maila så ser han till att du får rätt grejer till vettigt pris.
Ring eller maila så ser han till att du får rätt grejer till vettigt pris.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen