Köpte en Varadero lite hastigt o plötsligt - efter en åktur kikade jag lite under sadeln, och städade lite allmänt, tyckte batteriet kändes väldigt varmt, uppmätte spänningen till nästan 12.8 volt avstängd, vid tomgång cirka 14volt - kände ju bra.. men vid 5-6 tusen varv kom det upp i nästan 18Volt!
Någon som har någon bra / billig likriktare att rekommendera? Och i såfall vart. Vart sitter likriktaren på Varaderon?
Likriktare / regulator - troligen trasig
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Säkerligen regulatorfel. Hade inte hojen batteri, skulle glödlampor rykt när du varvade.
Tydligen är likriktare och regulator i ett och samma skal. Var den sitter på Varaderon vet jag inte, men den har kylflänsar.
Ny kostar drygt 2000 hos Hela Hojen. http://www.helahojen.se/ Finns säkert billigare någonstans.
Tydligen är likriktare och regulator i ett och samma skal. Var den sitter på Varaderon vet jag inte, men den har kylflänsar.
Ny kostar drygt 2000 hos Hela Hojen. http://www.helahojen.se/ Finns säkert billigare någonstans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis 07 jun 2016, 23:10
- Hoj: Varadero xl1000-00
- Ort: Hudiksvall
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Regulatorn sitter på höger sida. Ta bort sadeln och svarta plastkåpan så sitter regulatorn där. Sitter ett kontaktstycke där med gula kablar.
Jag köpte min på lellesmc för ca 1300.
Detta gäller iallafall fram till 03- vet ej hur det är efter det och hur gammal din hoj är!
Lycka till //
Jag köpte min på lellesmc för ca 1300.
Detta gäller iallafall fram till 03- vet ej hur det är efter det och hur gammal din hoj är!
Lycka till //
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 29 jun 2017, 21:57
- Hoj: Varadero 1000 -99
- Ort: SKÖVDE
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Tack för svaren! Har lokaliserat den, även mätt den med Multimeter, den var rätt dålig min Multimeter men den sa att den verkade ok när man mätte enligt youtube metoden, diod läge och få samma värden mellan faserna och plus / minus utgången.. men tror den är skrot ändå, mätte även upp de tre utgående faserna från generatorn, dessa låg på 22v på tomgång, glömde att varva upp och se på högre varvtal..
Det får bli en billig från ebay, tråkig leveranstid dock!verkar vara samma till många bågar, bara skruvhål / kontaktstycke stämmer
..
Tack för hjälpen
Det får bli en billig från ebay, tråkig leveranstid dock!verkar vara samma till många bågar, bara skruvhål / kontaktstycke stämmer
..
Tack för hjälpen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 29 jun 2017, 21:57
- Hoj: Varadero 1000 -99
- Ort: SKÖVDE
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Blev bra me nya regulatorn, nu laddar det drygt 14volt som det ska!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Det låter ju gott.
Jag råkade ut för liknande grej på en av mina gamla snöskotrar för en massa år sedan. Den hade inte el-start, således ej batteri heller.
Körde ut i skogen en kväll mitt i vintern och när jag varvade upp blev det plötsligt "dagsljus...och sen kolsvart. Hjälp, tänkte jag och körde sakta tillbaka i mörkret. Bytte lampa och startade. Samma sak när jag varvade motorn.
Eftersom maskinen inte hade batteri, fick lamporna ta emot all överladdning, kanske 18-20 volt och det blev ju för mycket.
Jag råkade ut för liknande grej på en av mina gamla snöskotrar för en massa år sedan. Den hade inte el-start, således ej batteri heller.
Körde ut i skogen en kväll mitt i vintern och när jag varvade upp blev det plötsligt "dagsljus...och sen kolsvart. Hjälp, tänkte jag och körde sakta tillbaka i mörkret. Bytte lampa och startade. Samma sak när jag varvade motorn.
Eftersom maskinen inte hade batteri, fick lamporna ta emot all överladdning, kanske 18-20 volt och det blev ju för mycket.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 29 jun 2017, 21:57
- Hoj: Varadero 1000 -99
- Ort: SKÖVDE
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Haha usch då - låter obehagligt det där! Ja jag antar att det sitter någon regulator efter batteriet till elektroniken - annars hade samma skett här med säkerligen dyra reparationer
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 682
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Likriktare / regulator - troligen trasig
Spänningen från en generator är beroende av varvtalet därför behövs en regulator, är varvtalet för lågt ingen laddning för högt skulle batteriet koka och lampor bränna.
jan-Olov