Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
En verkstad som är seriös och mån om sina kunder lägger inte på någon "straffavgift" för att du kommer med egna delar, då vänder man sig ju bara nån annanstans. Verkstaden där jag servar min MC (Kalmar) frågar alltid om jag vill köpa/har köpt delarna själv när jag lämnar in den, det tar dom inget extra för.
Beträffande valet av kedja så kan jag nog tänke mej att DID kedjor sitter monterade orginal, det är en kedja av högkvalite iaf.
Däremot är jag högt osäker på om du ska ha ett kedjelås på din kedja... Större hojar med lite högre effekt brukar alltid ha "låslösa" kedjor, detta för att minska risken för kedjebrott. Det är INTE ett alternativ att kapa kejan själv med vinkelslip. Det kan bli en mycket dyr reparation om kedjan går av under färd och slår sönder motorn, för att inte tala om olycksrisken och personskador...
På Varaderon ska kedjan nitas ihop med hjälp av specialverktyg och ett sådant arbete skulle jag nog överlåta åt min MC verkstad... det är trots allt din egen säkerhet det hanslar om.
Ska själv byta drivpkt på min Varan nu till våren, men det blir ett jobb för verkstaden.
Väl mött!
Beträffande valet av kedja så kan jag nog tänke mej att DID kedjor sitter monterade orginal, det är en kedja av högkvalite iaf.
Däremot är jag högt osäker på om du ska ha ett kedjelås på din kedja... Större hojar med lite högre effekt brukar alltid ha "låslösa" kedjor, detta för att minska risken för kedjebrott. Det är INTE ett alternativ att kapa kejan själv med vinkelslip. Det kan bli en mycket dyr reparation om kedjan går av under färd och slår sönder motorn, för att inte tala om olycksrisken och personskador...
På Varaderon ska kedjan nitas ihop med hjälp av specialverktyg och ett sådant arbete skulle jag nog överlåta åt min MC verkstad... det är trots allt din egen säkerhet det hanslar om.
Ska själv byta drivpkt på min Varan nu till våren, men det blir ett jobb för verkstaden.
Väl mött!
BMW 1200GS-08
-
- Cykel
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
- Hoj: XL1000VA -07
- Ort: Varadero -07 LULEÅ
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Ryckutjämnare finns att köpa här för 26 pund , http://www.davidsilverspares.co.uk/ köpt själv ett org.drivpaket "DID" för 95 pund (sverige pris är ca 3200sek )
-
- Cykel
- Inlägg: 42
- Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
- Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Jag har monterat min kedja med kedjelås och har kört en säsong med detta och det har fungerat bra.
Min verkstad sa att det inte var några problem med att ha kedjelås på Varaderon.
//Kennert
Min verkstad sa att det inte var några problem med att ha kedjelås på Varaderon.
//Kennert
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Sist jag köpte drivpaket köpte jag det från addemoto.se ett postorderföretag jag kan rekommendera.
Till paketet följde ett kedjelås (clips) vilket jag lyckades bryta av när jag skulle montera det. Skulle in på service på morgonen dan efter och tänkte be dem att nita kedjan åt mig. Skulle köra in med clipslåset var det tänkt men det gick ju inte nu, en torsdag kl 21. Så vad göra? Jag tog den största tvingen jag hittade i garaget och vred tills knogarna vitnade. Fick in niten nästan hela vägen. Körde försiktigt till verkstan i stan, drygt 2 mil.
"Ojojoj, det där ser inte bra ut!" sa verkstadskillen när han tittade på min egenhändigt ihopfogade kedja. Jag hade haft tur som en tok att inte kedjan brast.
Alltså inget att rekommendera!
Till paketet följde ett kedjelås (clips) vilket jag lyckades bryta av när jag skulle montera det. Skulle in på service på morgonen dan efter och tänkte be dem att nita kedjan åt mig. Skulle köra in med clipslåset var det tänkt men det gick ju inte nu, en torsdag kl 21. Så vad göra? Jag tog den största tvingen jag hittade i garaget och vred tills knogarna vitnade. Fick in niten nästan hela vägen. Körde försiktigt till verkstan i stan, drygt 2 mil.
"Ojojoj, det där ser inte bra ut!" sa verkstadskillen när han tittade på min egenhändigt ihopfogade kedja. Jag hade haft tur som en tok att inte kedjan brast.
Alltså inget att rekommendera!
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Verktyget på biltema för 800spänn är ju klockrent men lite väl dyrt kanske då man inte byter kedjan så ofta, kolla in bilderna i PDF-filen för info om nitning http://www.biltema.se/products/manual.a ... lId=149229.
En nitad kedja känns kanske bättre än ett kedjelås men man bör ju alltid ha ett vanligt kedjelås i reserv med sig utifall.
En nitad kedja känns kanske bättre än ett kedjelås men man bör ju alltid ha ett vanligt kedjelås i reserv med sig utifall.
-
- Cykel
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
- Hoj: XL1000VA -07
- Ort: Varadero -07 LULEÅ
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Har inte bytt drivpaketet än , men vad jag kan se är om man tar lös fotpinnsplattan (hållaren)och kedjeskyddet (man behöver inte ta lös svingen), så kan man sätta dit kedjan hopnitad (ändlös). Då är det bara nita kedjan i skruvstädet eller hos en verkstad och sedan sätta den på plats. inget strul att nita den på plats på hojen. Jag har en 2007a men det ser väl ut lika på alla årsmodeller.
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Här är en länk som ganska bra visar hur man byter kedja, som är utan lås eller tidigare nitad.
http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
- Vilse på näset
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
- Ort: 1200 GSA -08 / Östersund
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Jag gillade särskilt "Not för icke-mutanter"
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
lyfter denna tråd lite, bytte drivpaketet på min nu i måndags och nåt jag reflekterade över är att bulten som håller det främre derevet låser ej fast drevet, det finns fortfarande ett litet spel på knappt en mm, saknar jag en distans eller ska bulten enbart hindra drevet från att komma ut?
Känns lite märkligt att enbart splinesen tar upp alla krafter?
Känns lite märkligt att enbart splinesen tar upp alla krafter?
- ch@rlie
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 18 feb 2012, 17:03
- Hoj: Transalp XL 700 VA-08
- Ort: Norrköping
drivpaket byte på min varadero XL 1000
Kan jag sätta ihop kedjan(alltså montera kedjelåset) på en verkstad och sedan montera den själv? Enligt verkstaden måste jag montera den där? Nya kedjan är exakt lika lång som den gamla. Har sett ett youtubeklipp
där de byter kedjan ihopsatt sedan innan.
[youtube]dO_n6V1kbh4[/youtube]
någon som vet ?
Med vänlig hälsning Ch@rlie.
tacksam för svar ..
där de byter kedjan ihopsatt sedan innan.
[youtube]dO_n6V1kbh4[/youtube]
någon som vet ?
Med vänlig hälsning Ch@rlie.
tacksam för svar ..
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Det är väl bara om verkstan tänker nita kedjelåset du måste montera där. Använder du clips-lås så är det inga problem, bara du är försiktig med clipset. Men varför sätta ihop kedjan på verkstad om du tänker montera själv hemma?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
jag åkte och nitade mitt lås först på verkstad, sen bytte jag..
Det går, jag lossade svingarmens mutter och ett par skruvar till vänster fotpinnekonsoll var även tvungen att släppa på ljuddämparens klammer för att få ut röret ett par cm så kedjan gick förbi, jag har dock ej original och eftermarknadsröret ligger väldigt tajt så den biten kanske du slipper?
Sen var det bara att montera och köra
Det går, jag lossade svingarmens mutter och ett par skruvar till vänster fotpinnekonsoll var även tvungen att släppa på ljuddämparens klammer för att få ut röret ett par cm så kedjan gick förbi, jag har dock ej original och eftermarknadsröret ligger väldigt tajt så den biten kanske du slipper?
Sen var det bara att montera och köra
- ch@rlie
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 18 feb 2012, 17:03
- Hoj: Transalp XL 700 VA-08
- Ort: Norrköping
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Det är inte ett chips lås . Utan ett som kräver special verktyg ..
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Om du inte har alltför långt till verkstan, gör som många andra. Be om ett clips-lås till kedjan, montera hemma och åk till verkstan och låt dem nita kedjelåset. Eller gör som Jimmy.s föreslår här ovan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- ch@rlie
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 18 feb 2012, 17:03
- Hoj: Transalp XL 700 VA-08
- Ort: Norrköping
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
tack för svar.. ..
- ch@rlie
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 18 feb 2012, 17:03
- Hoj: Transalp XL 700 VA-08
- Ort: Norrköping
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
jag åkte och nitade mitt lås först på verkstad, sen bytte jag.. Det gick bra . Inget problem als , men det tog mig nu nästan 1 time . Men jätte nöjd med jobbet ..
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
@ch@rlie, det betyder att nästa gång gör du det på 20 minuter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- ch@rlie
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 18 feb 2012, 17:03
- Hoj: Transalp XL 700 VA-08
- Ort: Norrköping
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
max 40 min . jag gör det fint & ta bort alt skit som var där .!
med det gick bra .
med det gick bra .
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi
Skye Ser bra ut. Lite mer justeringsmån nu Ny kedja o drev och inte minst nya bromsbelägg . Redo för Norge 2014.
Hogge
Hogge