Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Tjena! Ny ägare av en XL1000 och ny här på forumet :)

Tjackade en Varadero med lite fix och har rivit ner en hel del och börjat fixa iordning hojen men tycker inte kamkedjespännaren ser standard ut..eller ja den ser ju standard ut men kan den vara ombyggd till mekanisk av någon föregående ägare tro? Ser ju så ut..läcker gör den också som synes :D

Vad tror expertisen? :)

Bild

Nu ska jag löda soppapumpselektronik!
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Ja det sitter en insexskruv i nu, vad händer om jag släpper på muttern och testar skruva in insexskruven lite försiktigt? Om dom byggt om den borde man ju spänna kedjan men om den är original..?
För det rasslar lite vid ~2000rpm när den är varm och motorn är på väg ner i registret..Så jag tänkte testa at spänna om det nu går, innan jag byter.

Vad är det man skruvar på med mejseln där inne? Svårt att fatta när man inte sett grejerna inuti :)

Tack för snabbt svar!
Yes lödde precis dit nya relät, nu verkar pumpen funka igen! Nu har gamla oljan droppat ur också så dags att hälla i ny + nya filtret!
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Tänkte om nån byggt om den så den är mekanisk, men om jag skruvar in insexskruven kan nåt dåligt hända då om den är original? Eller tar det bara stopp så att säga?

Aha, det är som att dra upp en gammal leksak typ? :) Man drar upp den, skruvar dit och sedan släpper?

Har koll på det men tack ändå! Är nog bäst att plocka bort den och kolla hur det ser ut och vad dom har gjort :P Byta fjäder eller hela CCT:n om nåt ser knasigt ut.

Nån har dragit om plusmatningen till soppapumpen också och kopplat in sig på 12v till tändspolen..varför vet jag inte för jag mätte och hade 12v i originalkontakten under tanken när jag körde på starten...Aja fanns väl nån bra anledning :P Ända skillnaden blir väl att pumpen får 12v även med tändningen på fast motorn är av? Kanske ska testa koppla tillbaka som det ska vara.
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Ok, så om man inte tar i onödigt hårt så kan man inte pajja nåt om man skulle testa dra in skruven, det tar bara stopp helt enkelt?

Ja det var inte farligt, det är nog lika bra att bara byta den helt enkelt så vet man att den är schysst :)

Var nog lite otydlig, jag har originalpumpen kvar, menade brytarspetsarna inte relät! Var ute och testkörde för andra gången idag utan pumpen inkopplad och det gick ju bra! Nu är pumpen "renoverad" och ditmonterad och verkar funka! Rengjord och smord kedja, ny olja och filter samt lite annat småfix så det börjar närma sig!
Ska nog testa koppla tillbaka pumpen till originalkontakten också och se om det funkar, borde ju göra det..
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Ska ta loss spännaren och kolla hur det ser ut, om den är ombyggd eller bara sitter för lång skruv.

Ja precis, pumpen såg vissen ut så den har nog pajjar och så kanske dom trodde att den ej fick ström och drog om kabeln fast det inte var där problemet låg :P
Mätte originalkablaget och det finns ström där när det är tänkt så det verkar ok. Kopplar nog tillbaks som det är tänkt original istället.

Jo då jag nytt det som krävs, har hittills bytt pinnbultar, muttrar och grenrörspackningar, avgaspackningar och nya rostfria klämmor, olja, filter, tvättat och smort kedjan, bytt elektroniken till pumpen så den funkar som den ska, soppafilter, tanklock. Nästa grej är CCT samt bromsbelägg runt om som ligger och väntar!

Ska skriva en presentation :)
Tack för svar!
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Det är såhär jag gissar att nån gjort med mina:

Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av V Saarela »

Sträckare ska man nog inte "leka med". Man har så lite att vinna, men så mycket att förlora.
Finns ju manuella sträckare att köpa också, men då ska man veta vad man gör när man justerar den. Personligen skulle jag nog inte tordas mixtra med en sån, alldeles för feg för det.

Jag tycker att din sträckare ser riktigt läskig ut. Köp två nya sträckare(av en svensk hondahandlare=billigast) och.......
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Ombyggd kamkedjespännare? Bild!

Inlägg av Nisse Järnet »

Köpte två beggade av Skye till att börja med, när dom trillat in ska jag plocka loss min ena och kolla närmre på vad dom gjort så får vi se :) Kanske blir nya original ändå.
Skriv svar