Vad kör ni med för däck???
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Thomas
- Stödhjul
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
- Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
- Ort: Älvsbyn
Vad kör ni med för däck???
Själv kör jag med originaldäcket fram...tror det är ett Bridgestone Trailwing. Bak sitter det ett Avon gripster för närvarande.
Väntar på en omgång Pirell Scorpion MT 90 A/T som åker på vid nästa byte...
Någon som har provat dessa
Väntar på en omgång Pirell Scorpion MT 90 A/T som åker på vid nästa byte...
Någon som har provat dessa
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Jag kör med Pirelli Scorpion A/T på min XL600R. I början var det halare än halt om det var blött ute, men det gav med sig. Jag har kört hela vintern med det och det har funkat lika väl i snö o slask som i solsken som på grus...
Bra grepp när jag lek motard denna solskensvecka.
/Henning!
Bra grepp när jag lek motard denna solskensvecka.
/Henning!
Läs mer på http://bloggen.svedberg.nu/
Det får du!
Jag fick varningen men trodde inte det skulle vara som att jogga på badrumskakel med olivoljiga fotsulor...
Kör lite grus före blöt asfalt!
/H
Jag fick varningen men trodde inte det skulle vara som att jogga på badrumskakel med olivoljiga fotsulor...
Kör lite grus före blöt asfalt!
/H
Läs mer på http://bloggen.svedberg.nu/
-
- Cykel
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
- Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
- Kontakt:
Jag kör med T63 både fram och bak och är helnöjd med dessa däcken då jag behöver all hjälp jag kan få för att hänga med på grusvägarna...
Kanske inte världens bästa grepp på blötasfalt men vet man bara om det så tar man det lite lugnare. Känns helt klart bättre på blötasfalt än mad MT21:orna gjorde, har dock inte kört med T63 fram i blötan ännu men på torr asfalt så känns de helt OK, visst blir stopsträckan betydligt längre men...
Annars om kör väldigt mycket/enbart asfalt så skulle jag montera Metzler Tourance väldigt bra asfaltsdäck för Transalpen, har kört en uppsättning med Tourance och hade väldigt bra grepp både på blöt och torr asfalt, dock var det lite mer spännande på grus.
/Zappa
Kanske inte världens bästa grepp på blötasfalt men vet man bara om det så tar man det lite lugnare. Känns helt klart bättre på blötasfalt än mad MT21:orna gjorde, har dock inte kört med T63 fram i blötan ännu men på torr asfalt så känns de helt OK, visst blir stopsträckan betydligt längre men...
Annars om kör väldigt mycket/enbart asfalt så skulle jag montera Metzler Tourance väldigt bra asfaltsdäck för Transalpen, har kört en uppsättning med Tourance och hade väldigt bra grepp både på blöt och torr asfalt, dock var det lite mer spännande på grus.
/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag kör gärna och ofta grus men åker inte och sladdar precis. Trivs bra med Metzeler Tourance bak och Michelin Sirac fram. Tycker hojen får fin balans, inte så understyrd, tack vare det lite sämre fästet bak.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
daumas, framdäcket har fått en underlig slityta säger du.
Är "nabbarna" snedslitna i körriktningen sas, så ska det visst tyda på för lågt lufttryck.
Nabbarna slits ju mest i framkant när man bromsar, och mer luft ska ge stadigare däck så inte nabbarna viker sej bakåt så mycket.
Så har det varit för mej hittills, men på mitt nya Sirac ska jag testa med 2,2 kg fram, efter tips från en däckkille.
Och 2,4 bak så kanske mitt Tourance håller mer än 1000 mil, det verkar hålla 1800 för alla andra...
Får se hur det funkar. Hittills har jag väl haft sisådär 1,8 resp 2,0.
Däckkillen tipsade också om http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76462 som han använder.
Jag köpte en, och den är faktiskt jäkligt bra. Hur exakt den är vet jag iofs inte, men visar säkert mer rätt än mackarnas gamla skrällen.
Är "nabbarna" snedslitna i körriktningen sas, så ska det visst tyda på för lågt lufttryck.
Nabbarna slits ju mest i framkant när man bromsar, och mer luft ska ge stadigare däck så inte nabbarna viker sej bakåt så mycket.
Så har det varit för mej hittills, men på mitt nya Sirac ska jag testa med 2,2 kg fram, efter tips från en däckkille.
Och 2,4 bak så kanske mitt Tourance håller mer än 1000 mil, det verkar hålla 1800 för alla andra...
Får se hur det funkar. Hittills har jag väl haft sisådär 1,8 resp 2,0.
Däckkillen tipsade också om http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76462 som han använder.
Jag köpte en, och den är faktiskt jäkligt bra. Hur exakt den är vet jag iofs inte, men visar säkert mer rätt än mackarnas gamla skrällen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jag körde tidigare med Dunlop Trialmax bak men bytte nu till Michelen Anakee, det blir mest asfalt till och från jobbet. Jag tycker att Michelin däcket känns mycket tryggare med gaspådrag ur kurvorna, där Dunlop däcket 'släpte lite'. Däremot så känns hojen mer spårkänslig nu, tips? Blir det någon skilnad i spåkänslighet om man sätter på bredare däck?
Tony
TA-05
TA-05
- Stigsbergarn
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons 22 aug 2007, 13:00
- Ort: Bålsta
Jag kör med Michelin Anakee (2.0 kg) och är nöjd med dem ty vill främst kunna hålla fart på asfalt men de funkar också hjälpligt bra på grus.
Jag hade en sådan där lufttrycksmätare från Biltema som Tramsvalp tipsar om. Den var mycket bra i ca 2 år, därefter tog batteriet slut. Det gick att byta batteri men ack efter det bytet var den död och det var lite bittert! Jag köper ingen ny.
Jag hade en sådan där lufttrycksmätare från Biltema som Tramsvalp tipsar om. Den var mycket bra i ca 2 år, därefter tog batteriet slut. Det gick att byta batteri men ack efter det bytet var den död och det var lite bittert! Jag köper ingen ny.
Transalp-03 6350 mil......
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Jag la på nya Metzeler Tourance i våras. Bra allrounddäck!
Om ni bor i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Wheeler Dealer på Kocksgatan 62. Han är något mystisk men är en hejare på att kränga däck (två betydelser) Jag fick både fram o bak för 2000 pix på lösa fälgar, helt oslagbart! Ring dit nu och lyssna på hans roliga teefonsvarare 08-643 00 75
Om ni bor i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Wheeler Dealer på Kocksgatan 62. Han är något mystisk men är en hejare på att kränga däck (två betydelser) Jag fick både fram o bak för 2000 pix på lösa fälgar, helt oslagbart! Ring dit nu och lyssna på hans roliga teefonsvarare 08-643 00 75
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Såvitt jag vet ett bra allrounddäck. Hade Sirac för några år sen.Petri skrev:Beställde ett Michelin Sirac A Rear 130/80 -17 TT 65T, från Dackonline.se.
Tänkte höra om det är nån här på forumet som har erfarenhet av det däcket.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
En liten allmän fundering om det här med däck!
Vad är det för fel med de orginalmonterade däcken från Bridgestone?
Trail Wings 152 heter de och de torde väl sitta på cykeln därför att de passar och är utprovade till modellen antar jag. Likt Tramsvalp är jag inte sån att jag medveter åker och sladdar runt det gjorde jag i min ungdom så det räcker.
Har inte upptäckt några nackdelar med däcken utan de funkar för mig på alla underlag och framförallt är jag glad för att de biter riktigt bra på blöt asfalt.
Dessutom upplever jag det som en trygget att ha samma däck både fram och bak och slippa ev. otrevligheter pga de problem som ev. kan uppstå pga av olika fabrikat.
Nu säger ju om jag inte tar fel Bridgestone själva, om det här däcket att det passar vardags-motorcyklisten och touring-räven bäst och är ett allrounddäck som ska fungera på alla underlag men gör sig bäst på asfalt. Men det kanske inte passar alla.
Vad är det för fel med de orginalmonterade däcken från Bridgestone?
Trail Wings 152 heter de och de torde väl sitta på cykeln därför att de passar och är utprovade till modellen antar jag. Likt Tramsvalp är jag inte sån att jag medveter åker och sladdar runt det gjorde jag i min ungdom så det räcker.
Har inte upptäckt några nackdelar med däcken utan de funkar för mig på alla underlag och framförallt är jag glad för att de biter riktigt bra på blöt asfalt.
Dessutom upplever jag det som en trygget att ha samma däck både fram och bak och slippa ev. otrevligheter pga de problem som ev. kan uppstå pga av olika fabrikat.
Nu säger ju om jag inte tar fel Bridgestone själva, om det här däcket att det passar vardags-motorcyklisten och touring-räven bäst och är ett allrounddäck som ska fungera på alla underlag men gör sig bäst på asfalt. Men det kanske inte passar alla.
Senast redigerad av GeCe † den mån 19 jan 2009, 22:49, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24