LED och Xenon
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
LED och Xenon
Hej gott folk!
Ny på forumet och med en ny Varadero 08 i garaget! Har planer på att byta ut alla lampor till LED och eventuellt xenon konvertera framlyset.
Är det lönt att konvertera, eller kan jag lika gärna köpa H4 med xenon look? Vart monterar man enklast ballaster?
Till blinkers behöver jag montera motstånd för att få rätt blink frekvens, vart gör jag enklast det? Kan jag sätta ett motstånd för två lampor bak eller behöver jag sätta ett fram och ett bak? Är dom sammankopplade på samma "lina"?
Ny på forumet och med en ny Varadero 08 i garaget! Har planer på att byta ut alla lampor till LED och eventuellt xenon konvertera framlyset.
Är det lönt att konvertera, eller kan jag lika gärna köpa H4 med xenon look? Vart monterar man enklast ballaster?
Till blinkers behöver jag montera motstånd för att få rätt blink frekvens, vart gör jag enklast det? Kan jag sätta ett motstånd för två lampor bak eller behöver jag sätta ett fram och ett bak? Är dom sammankopplade på samma "lina"?
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: LED och Xenon
Det är gaskak onödigt om du inte behöver frigöra effekt till annat som värmekläder,värmehandtag,extraljus,kaffebryggare och micro.
Då kan man ju frigöra en del - men det är nog inte mer än en 60W i snitt.
Man har väl redan i dag 150-200W över till annat.
Glödlampor håller länge på nyare bågar.
Möjligtvis om du vill ha mer fräsi framlyset - då kan ju xenon va nått -men Varaderon har grym ljusbild och bra styrka redan.
Då kan man ju frigöra en del - men det är nog inte mer än en 60W i snitt.
Man har väl redan i dag 150-200W över till annat.
Glödlampor håller länge på nyare bågar.
Möjligtvis om du vill ha mer fräsi framlyset - då kan ju xenon va nått -men Varaderon har grym ljusbild och bra styrka redan.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 680
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: LED och Xenon
Men det är roligt att bara KRABBA lite, just för att det går. Funderar själv att byta blinkers mot lysdioder de har mycket kortare upptänding och nedsläckning vilket i sin tur blir tydligare,(tror jag).Klosterdalens stora fasa skrev:Det är gaskak onödigt om du inte behöver frigöra effekt till annat som värmekläder,värmehandtag,extraljus,kaffebryggare och micro.
Då kan man ju frigöra en del - men det är nog inte mer än en 60W i snitt.
Man har väl redan i dag 150-200W över till annat.
Glödlampor håller länge på nyare bågar.
Möjligtvis om du vill ha mer fräsi framlyset - då kan ju xenon va nått -men Varaderon har grym ljusbild och bra styrka redan.
jan-Olov
Re: LED och Xenon
Det räcker med att byta ut ditt mekaniska blinkersrelä mot ett elektroniskt (ca 180 kr) så blinkar det i rätt takt. Lätt att byta. Sitter under kåpan ovanpå instrumentpanelen.
Själv tycker jag att varaderon har det bästa ljuset jag sett på en båge. Satsa på ett par bättre H4 lampor istället...
mvh Johan
Själv tycker jag att varaderon har det bästa ljuset jag sett på en båge. Satsa på ett par bättre H4 lampor istället...
mvh Johan
På en hypokondrikers gravsten: -Jag sa ju att jag var sjuk!!!!
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: LED och Xenon
Mest valuta när det gäller ljkustrimning är ju att modda lite - men det kräver lite jobb i stammen men är man hemma på det är det inte så mycket.
*Byt ut glödlamporna - den ena till en bra variant typ philpspremium 55/60
*Den andra till en dyrare märkeslampa 80/100W
*Bygg om matningen till ljusena - ändra om relästyrningen vilket innebär ett extra relä,några strömbrytare och lite annat med följande spec:
Normalt sett kör man med ena reflektorn - 55/60.
Vid behov drar man strömbrytare 1 - då arbetar även 80/100W som 55/60an.
Bra då man slipper sitta o köra med 80/100 varma sommardagar - har aldrig bränt en reflektor
då man kan styra.
Finns behov man kan man även slå på strömbryatre två - detta innebär att båda glödtrådarna på 55/60lampan är tända vid helljus - (på 80/100 arbetar bara heljustråden)
Detta gör att man även får kurvljus vid helljusbruk om vägen varierar i kurvighet.
En enklare variant av detta men då skall man bara ha 55/60 lampor i båda ljusena är att
lägga in ett växlande relä till ljustutan.
Halv och helljusomkopplarna fungerar som vanligt och man kan välja.
Men vid tryck på ljustutan tänds även heljustrådarna och förblir tända tills nästa tryck.
Sen det tredje - man bör koppla så bebisfunktionen halvljusautomatik är urkopplingsbar.
Gör det enklare att ladda upp strömkrävande grejer från mcen om behovet är så kraftigt så man måste ha mcen på tomgång då och då.
Det där med att ha runt 100W i reflektorn - det är inga problem om det bara är lite svalare -
på vintern och så är det inga problem , svala sommarnätter är väl inte heller några problem.
Men man kanske skall skita i det tropiska nätter.
Och man skall inte ha det kopplat med dubbeltråd på en 80/100 lampa - då är det mycket även för elsystemet.
*Byt ut glödlamporna - den ena till en bra variant typ philpspremium 55/60
*Den andra till en dyrare märkeslampa 80/100W
*Bygg om matningen till ljusena - ändra om relästyrningen vilket innebär ett extra relä,några strömbrytare och lite annat med följande spec:
Normalt sett kör man med ena reflektorn - 55/60.
Vid behov drar man strömbrytare 1 - då arbetar även 80/100W som 55/60an.
Bra då man slipper sitta o köra med 80/100 varma sommardagar - har aldrig bränt en reflektor
då man kan styra.
Finns behov man kan man även slå på strömbryatre två - detta innebär att båda glödtrådarna på 55/60lampan är tända vid helljus - (på 80/100 arbetar bara heljustråden)
Detta gör att man även får kurvljus vid helljusbruk om vägen varierar i kurvighet.
En enklare variant av detta men då skall man bara ha 55/60 lampor i båda ljusena är att
lägga in ett växlande relä till ljustutan.
Halv och helljusomkopplarna fungerar som vanligt och man kan välja.
Men vid tryck på ljustutan tänds även heljustrådarna och förblir tända tills nästa tryck.
Sen det tredje - man bör koppla så bebisfunktionen halvljusautomatik är urkopplingsbar.
Gör det enklare att ladda upp strömkrävande grejer från mcen om behovet är så kraftigt så man måste ha mcen på tomgång då och då.
Det där med att ha runt 100W i reflektorn - det är inga problem om det bara är lite svalare -
på vintern och så är det inga problem , svala sommarnätter är väl inte heller några problem.
Men man kanske skall skita i det tropiska nätter.
Och man skall inte ha det kopplat med dubbeltråd på en 80/100 lampa - då är det mycket även för elsystemet.
Re: LED och Xenon
Kan du förklara mer, detta är jag intresserad av även på bilen!En enklare variant av detta men då skall man bara ha 55/60 lampor i båda ljusena är att
lägga in ett växlande relä till ljustutan.
Halv och helljusomkopplarna fungerar som vanligt och man kan välja.
Men vid tryck på ljustutan tänds även heljustrådarna och förblir tända tills nästa tryck
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: LED och Xenon
Du tar ju ljustute styrsignalen som normalt går till heljusreläet och kopplar till styrsignalen på ett växlande i stället - som i sin tur styr heljusreläet.
Så när du kör me halvljus som vanligt så drar du bara i spaken så får du kurvljus (halvljus) till helljuset.
Fint i vissa lägen när inget av dom riktigt passar , och man har ju fortfarande ljustuta så
man kan väcka 93 åringar som står vi grönbnt ljus.
Så när du kör me halvljus som vanligt så drar du bara i spaken så får du kurvljus (halvljus) till helljuset.
Fint i vissa lägen när inget av dom riktigt passar , och man har ju fortfarande ljustuta så
man kan väcka 93 åringar som står vi grönbnt ljus.
- Big boss vara
- 50cc
- Inlägg: 87
- Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
- Hoj: varadero xl1000-99
- Ort: Stockholm
Re: LED och Xenon
Hej . Jag har för ett par veckor sen köpt led h4 . Inte billiga men helt suveräna bra halvljus bild . Körde 23mil i mörker Stockholm Borlänge . På denna lilla resa så var det 3 st som blinka med helljusen . Har kört mot poliser både dag kväll å inte blivit stoppad . Kört bakom dem inga problem . Men köp riktiga fins mycket billigt skit .
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: LED och Xenon
Hej Big boss vara
Låter intressant med bättre ljuse
Vart inhandlade du dom?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter intressant med bättre ljuse
Vart inhandlade du dom?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Big boss vara
- 50cc
- Inlägg: 87
- Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
- Hoj: varadero xl1000-99
- Ort: Stockholm
Re: LED och Xenon
Hej . Själv har jag ett litet företag som heter Vesslansverktyg . Där fin en del intressanta produkter disel bensin nektar suverän olje tillsats å super kubb . Lamporna köpte jag av en polare som säljer alla typer av lampor .
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: LED och Xenon
Ja det ser ju bra ut, Big boss vara
Till ni andra ; http://vesslansverktyg.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fina knivar du säljer
Till ni andra ; http://vesslansverktyg.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fina knivar du säljer
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: LED och Xenon
@Big boss vara..!!
Gå jätte gärna in på http://www.xl-forum.se/viewforum.php?f=15" onclick="window.open(this.href);return false; och starta en ny tråd med ditt nick och berätta lite om dig själv
Gå jätte gärna in på http://www.xl-forum.se/viewforum.php?f=15" onclick="window.open(this.href);return false; och starta en ny tråd med ditt nick och berätta lite om dig själv
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Big boss vara
- 50cc
- Inlägg: 87
- Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
- Hoj: varadero xl1000-99
- Ort: Stockholm
Re: LED och Xenon
.? Å vad är detta för sida å hyr kommer jag dit är helt kas på datorer .
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: LED och Xenon
@BBV, klicka på länken (den blåfärgade texten), så kommer sidan upp i en ny flik i webbläsaren
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: LED och Xenon
Tjena bit boss vara! Från blekingen Peppe.
Har din kompis ngn hemsida ? Vad heter lamporna du köpte av honom, finns de som lätt gulfärgade?
Hur kan vi se hans lamp-lager/typer och priser?
Peppe
Nu behövs mer ljus, tyvärr går vi ditåt, även i södra landsändan.
Har din kompis ngn hemsida ? Vad heter lamporna du köpte av honom, finns de som lätt gulfärgade?
Hur kan vi se hans lamp-lager/typer och priser?
Peppe
Nu behövs mer ljus, tyvärr går vi ditåt, även i södra landsändan.
- Big boss vara
- 50cc
- Inlägg: 87
- Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
- Hoj: varadero xl1000-99
- Ort: Stockholm
Re: LED och Xenon
Hej de frågades var jag köpte mina led lampor .
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
- Big boss vara
- 50cc
- Inlägg: 87
- Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
- Hoj: varadero xl1000-99
- Ort: Stockholm
Re: LED och Xenon
Hej i gen råka trycka lite för tidigt sidan med lampor http://www.dmh1.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk