Egen däck-krängning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Egen däck-krängning
Ja det såg jo lätt ut
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Egen däck-krängning
Jag lurar allt på att köra samma race själv. Vad som gör det lite bökigare, är att jag ska i med en slang också. Men, när det blir premiär, lär man väl köpa upp sig på extra slangar.
Till dess, lycka tiill, Skye, hoppas det blir bra
Till dess, lycka tiill, Skye, hoppas det blir bra
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Egen däck-krängning
Jo, en sådan kommer nog väl till hands.
Som du säger, dyraste biten blir den som "break the bead", får loss däcket från fälgkanterna. Jag tänker mig denna: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... tyg-82542/" onclick="window.open(this.href);return false; (Fast, egentligen borde man väl komma rätt långt med en skruvtving och ett par avpassade träbitar?)
Däckpasta: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... sta-36000/" onclick="window.open(this.href);return false; (Jättemycket, men...) Tryckluft har jag också, egen kompressor är många gånger guld värd Ventilmejsel hittar man nog på OK, eller tigg en sådan ventilhatt från en gummiverkstad
Men, som sagt, det är ju en liten investering från start, sedan får man väl bångla ett par gånger innan man är på hemmaplan, men kanske det blir värt det i längden. Mest kanske att slippa boka tid med någon annan... Ledig lördagförmiddag, då bara kör vi, typ
Som du säger, dyraste biten blir den som "break the bead", får loss däcket från fälgkanterna. Jag tänker mig denna: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... tyg-82542/" onclick="window.open(this.href);return false; (Fast, egentligen borde man väl komma rätt långt med en skruvtving och ett par avpassade träbitar?)
Däckpasta: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... sta-36000/" onclick="window.open(this.href);return false; (Jättemycket, men...) Tryckluft har jag också, egen kompressor är många gånger guld värd Ventilmejsel hittar man nog på OK, eller tigg en sådan ventilhatt från en gummiverkstad
Men, som sagt, det är ju en liten investering från start, sedan får man väl bångla ett par gånger innan man är på hemmaplan, men kanske det blir värt det i längden. Mest kanske att slippa boka tid med någon annan... Ledig lördagförmiddag, då bara kör vi, typ
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Egen däck-krängning
Jaa... alla sätt utom...
Vet inte vad jag ska säga där...
Men visst, funkar det för honom så
Vet inte vad jag ska säga där...
Men visst, funkar det för honom så
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Egen däck-krängning
Kan bara rekommendera att byta själv. Finns mycket filmer om däckbyte o balansering på Youtube
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Egen däck-krängning
Har man friska händer och styrkan kvar i dessa så funkar det att byta själv. Tyvärr hör jag inte till den skaran. däremot har jag förmånen av att ha en kollega på samma skift som har däckverkstad på sidan om. Och han brukar kränga mina mc- och bil-däck för 100-150 :- styck, med mc-däckets pris först.
@Stefan. Bakdäcket går hyffsat bra att byta på Transalp. Fram är det besvärligare än jävligt.
@Stefan. Bakdäcket går hyffsat bra att byta på Transalp. Fram är det besvärligare än jävligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Egen däck-krängning
@Fibern, ja jag har förstått det, det är väl mest att det är smalt och trångr, svåmrt att få ventilen på plats, att få in slangen på ett bra sätt och att lyckas undvika att nypa sönder den när man kränger på däcket igen. Men, jag vet också att det finns de som gör det ett par gånger per säsong, så någon direkt raketvetenskap kan det ju inte vara. (om de inte nu har tillgång till verkstadsmaskineri)
Man får väl kanske köpa på sig tre-fyra framslangar inför första försöket
Man får väl kanske köpa på sig tre-fyra framslangar inför första försöket
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Egen däck-krängning
Här har ni en fin maskin, tyvärr har man slutat tillverka den.
(se bifogad dokument)
Men man kan ju stjäla lite ideer från den om man vill bygga en egen.
Det finns många hemmabyggen, men att ha någon form av stativ med en arm som man kan pressa loss däcket.
Sen är det ju en fördel om man kan fästa fast hjulet när man kränger av det med däckjärn.
(se bifogad dokument)
Men man kan ju stjäla lite ideer från den om man vill bygga en egen.
Det finns många hemmabyggen, men att ha någon form av stativ med en arm som man kan pressa loss däcket.
Sen är det ju en fördel om man kan fästa fast hjulet när man kränger av det med däckjärn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Egen däck-krängning
Jag har krängt däck själv i många år, så jag har väl en del tricks för mig. för ca 10 år sedan gjorde jag en apparat lika den som Biltema har, för att lossa däcket från fälgen.
Några tips här. I samband med att du lossar däcket , så smörj med monteringspasta mellan däck och fälg, det underlättar demonteringen mycket. Har du slang, så ta ur den när ena sidan är uppkrängd.
För att få dit ventilen vid återmontering är faktiskt lätt. Montera dit ena däcksidan, stick in ett fälgjärn och lås det på undersidan. om det gäller fram eller bakdäck så är det ju lite trångt. Ta då två träbitar kanske 25 cm långa och ca 20x50 mm och stick in dem ca 10 cm på vardera sidan om ventilen, vrid upp dem så har du 5 cm att få dit ventilen på, eftersom du har däckjärnet på andra sidan. Glöm inte att använda rikligt med monteringspasta. När du krängt sista sidan, så blås upp däcket utan ventil till 4-5 kg, för att se att däcket ligger rätt, vilket syns på den smala randen nära fälgen. Det måste vara lika runt om för annars får du ett kängurudäck.
Har du ett slanglöst däck är det ju en barnlek att lägga om.
Några tips här. I samband med att du lossar däcket , så smörj med monteringspasta mellan däck och fälg, det underlättar demonteringen mycket. Har du slang, så ta ur den när ena sidan är uppkrängd.
För att få dit ventilen vid återmontering är faktiskt lätt. Montera dit ena däcksidan, stick in ett fälgjärn och lås det på undersidan. om det gäller fram eller bakdäck så är det ju lite trångt. Ta då två träbitar kanske 25 cm långa och ca 20x50 mm och stick in dem ca 10 cm på vardera sidan om ventilen, vrid upp dem så har du 5 cm att få dit ventilen på, eftersom du har däckjärnet på andra sidan. Glöm inte att använda rikligt med monteringspasta. När du krängt sista sidan, så blås upp däcket utan ventil till 4-5 kg, för att se att däcket ligger rätt, vilket syns på den smala randen nära fälgen. Det måste vara lika runt om för annars får du ett kängurudäck.
Har du ett slanglöst däck är det ju en barnlek att lägga om.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis 28 maj 2013, 12:39
- Hoj: Varadero XL-1000 -99
- Ort: Hofterup
Re: Egen däck-krängning
Jag kränger en drös däck varje år,både på endurohojen och ban samt gathojen,använder Rabacondas...Funkar strålande...
Re: Egen däck-krängning
Lycka rill, unge man
Delge oss gärna resultaten
Delge oss gärna resultaten
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Egen däck-krängning
Köpte du däcket på Dackonline? Hur många mil gick det gamla?
Re: Egen däck-krängning
Det låter bra.
- Smålänningen
- Trehjuling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: sön 07 jun 2015, 00:22
- Hoj: VaraderoXL1000 -00
- Ort: ANEBY
Re: Egen däck-krängning
Gammal tråd men jag har ett litet tips.
Har en rundjärnsbit med en påsvetsad lätt rundad plattjärnsbit på. Monterar den i pelarborrmaskinen, och utnyttjar hävstångseffekten för att pressa loss däcket från fälgen. Funkar kanonbra! Givetvis startar jag inte borrmaskinen...........
Min pappa gjorde alltid så när han krängde däck.
Vid själva krängningen har jag två bockar som är en halvmeter höga. En matta eller något skyddar mot skador på fälgen. Då kan man stå bra och samtidigt trycka ner däcket med knäna så man kan kränga av o på.
Har en rundjärnsbit med en påsvetsad lätt rundad plattjärnsbit på. Monterar den i pelarborrmaskinen, och utnyttjar hävstångseffekten för att pressa loss däcket från fälgen. Funkar kanonbra! Givetvis startar jag inte borrmaskinen...........
Min pappa gjorde alltid så när han krängde däck.
Vid själva krängningen har jag två bockar som är en halvmeter höga. En matta eller något skyddar mot skador på fälgen. Då kan man stå bra och samtidigt trycka ner däcket med knäna så man kan kränga av o på.
If it shines it is'nt mine!
"När asfalten tar slut börjar vägen!"
"När asfalten tar slut börjar vägen!"
Re: Egen däck-krängning
Lite gammal tråd, men om någon läser den, så kommer ett tips för att användas främs till framhjulet. Det är ju trångt att få dit slangventilen , men ett par träbitar ca 15 mm x 50 mm och ca 300 mm långa. När ena sidan av däcket är pålagt, så sätt ett däckjärn i spänn mot bromsskivan, mitt emot ventilhålet, vänd däcket och placera träbitarna på ca 10 cm på sidorna av ventilhålet Träbitarna skall ju vara avfasade . så de går att sticka in mellan däck och fälg. Vrid upp träbitarna och då har du god plats att få dit ventilen. Det svåraste är ju sedan att få däcket ligga RÄTT, SÅ ATT INTE KÄNGURUEFFEKTEN HOPPAR FRAM. MAN KAN FÅ LOSSA OCH PUMPA DÄCET NÅGRA GÅNGER INNAN DET LYCKAS. Obs det går inte att balansera bort en känguru trots det försöker flera däckfirmor att göra så. Däcket kan vara äggformat men ändå vara i balans. Om däckfirman skyller på däcket om du har en känguru, så är det bara skitsnack. krävs bara noggrannhet. Kängurun märks mest mellan 50- 70 km/h. över den hastigheten blir det vibrationer i hela hojen.Fibern skrev:Har man friska händer och styrkan kvar i dessa så funkar det att byta själv. Tyvärr hör jag inte till den skaran. däremot har jag förmånen av att ha en kollega på samma skift som har däckverkstad på sidan om. Och han brukar kränga mina mc- och bil-däck för 100-150 :- styck, med mc-däckets pris först.
@Stefan. Bakdäcket går hyffsat bra att byta på Transalp. Fram är det besvärligare än jävligt.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Egen däck-krängning
Jag la om mitt framdäck för några dagar sedan och såg då att hjulet är lite ovalt, hoppar lite runt 40-70 km/h, precis som beskrivet.
Knackade lätt på ekrarna med en mejsel och tycker att några ekrar låter lite domare och skorrar så de behöver förmodligen spännas.
Går det få hjulet runt igen genom att försiktigt spänna ekrarna?
Såg någon film där man spännde ekrarna, då skulle man spänna var fjärde eker, nästa varv så tog man var fjärde igen men då en eker längre fram och på så vis spände man alla på 4 varv.
Knackade lätt på ekrarna med en mejsel och tycker att några ekrar låter lite domare och skorrar så de behöver förmodligen spännas.
Går det få hjulet runt igen genom att försiktigt spänna ekrarna?
Såg någon film där man spännde ekrarna, då skulle man spänna var fjärde eker, nästa varv så tog man var fjärde igen men då en eker längre fram och på så vis spände man alla på 4 varv.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
Re: Egen däck-krängning
I teorin är det enkelt men efter att ha meckat med vanliga trampcyklar, som är förhållandevis simpla, i många år så skulle jag inte ge mig på att justera ekrar själv på en mc.
Går du vilse på vad du spänt och inte spänt så kan hjulet bli som en 8.
Men det är jag det.........
Går du vilse på vad du spänt och inte spänt så kan hjulet bli som en 8.
Men det är jag det.........
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Egen däck-krängning
Hade samma obalans på min transalp. Lämna in framhjulet till ett proffs på ekerhjul. Kosta 800:- och blev jättebra sen. Värt varenda krona. Skulle inte heller ge mig på det själv.
Hogge
Hogge