Bromsmekarhjälp.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Bromsmekarhjälp.

Inlägg av maua »

Tjupp!

Problemställning: Huggande frambroms, dvs det slår när jag bromsar. Det är värre när bromsarna är kalla men det känns som att det kommer och går lite grann.
Någon av skivorna fram ligger an mot klossarna lite. Det väser när man rullar (hörs bara när motorn är av)
Jag tänkte riva ner skrotet för att lea upp/rengöra för att se om det hjälper. Jag misstänker att ena oket kärvar lite. I värsta fall är ena skivan sned.
Hur mekar man MC-bromsar? Jag är väl förtrogen med bilbromsar. Är det samma princip i de flesta avseenden? Kan man "motionera"kolvarna i oken som vanligt eller måste man öpnna systemet så att oljan får plats?
Jag inser att jag skulle behöva en mekarhandbok men i väntan på den och pga av att jag vill ÅKA så tänkte jag att jag hör efter här. Tips mottages alltså med öppna armar.

Fridens,

Maua
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Bromsarna funkar väl i princip som på bil. Dock så kan dom vara väldigt svåra att tömma på luft om man haft isär dom helt.

Att dom "väser" en aning när man rullar hojen är helt okej.


"Huggande" bromsar till o från tyder ju inte på snea skivor. Antingen är dom snea eller inte.........och är dom snea så "hugger" dom nog hela tiden oavsett värmen.
Som du var lite inne på....rengör skivor(med typ brekleen), kolla klossar och kanske ge glidande saker(oket följer ju med i sidled) en liten service.

Obs! Jag är inte mekaniker, så om nån har mer/annat att komma med, så....
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:Bromsarna funkar väl i princip som på bil. Dock så kan dom vara väldigt svåra att tömma på luft om man haft isär dom helt.

Att dom "väser" en aning när man rullar hojen är helt okej.


"Huggande" bromsar till o från tyder ju inte på snea skivor. Antingen är dom snea eller inte.........och är dom snea så "hugger" dom nog hela tiden oavsett värmen.
Som du var lite inne på....rengör skivor(med typ brekleen), kolla klossar och kanske ge glidande saker(oket följer ju med i sidled) en liten service.

Obs! Jag är inte mc-mekaniker, så om nån har mer/annat att komma med, så....
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Jo, jag har haft på känn att jag nog måste riva oken och se hur det ser ut. Besiktningsgubben sa faktiskt att ena oket kärvade lite.

På tal om bromsar. Vet någon vad man kan hänga på för prylar för att få lite mera bett i frambromsen? Jag har försökt leta runt lite utan att hitta något överkomligt.

maua
Användarens profilbild
Tolle
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:34
Answers: 0
Ort: Varadero -11 / Skövde

Inlägg av Tolle »

Har samma problem på min 03a.. Bytte belägg idag, det blev ytterst lite bättre. Men hittade tyvärr att ena skivan var lite skev.. FAN.

Men efter jag bytt så blev hjulet trög rullat.. Konstigt då alla kolvar går jätte lätt i bägge oken.. Hmm

Tolle
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

En grej som skiljer från bilbromsar är att kolvarna saknar damasker. Springan mellan kolv och ok är alltså öppen in till tätningsringen.

Smutsen som samlats på kolven följer med in i springan när man trycker in kolven, och kan göra att det kärvar. Det bildas även oxid utanför tätningen i oket.

Jag tar alltid ur kolvarna och gör rent och byter bromsvätska när jag byter belägg. Det räcker kanske att trycka ut kolvarna lite och göra rent dem.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tolle
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:34
Answers: 0
Ort: Varadero -11 / Skövde

Inlägg av Tolle »

Tack för tipset, men tyvärr har jag redan gjort rent dom så in i he... Gick att spegla sig i kolvarna och även glidbanorna gick lätt.. Skumt skumt...

Får väl köra lite och se om det lear upp sig..
Skriv svar