Eftersom du känner dig osäker med el så ska jag försöka förklara grundligt hur ett relä ska kopplas in, när du jobbar med inkoppling så lossa gärna minuspolen på batteriet så slipper du risken att komma åt någon jord med strömförande kabel.
så här brukar ett relä se ut vid kontakterna, om du tittar på den högra bilden så beskriver den funktionen i relät, funktionen är som en strömbrytare,under ett relä så brukar dessa andra siffror stå som du ser på den vänstra bilden.
30 =klämma 30 och inom fordonsvärlden så betyder det konstant batteri plus, du ska alltså koppla in en kabel som har ström hela tiden, glöm ej att avsäkra denna kabeln så nära batteriet som möjligt, varför nära batteriet? jo för att kabeln kan skavas av mot någon metall och kortslutas mot jord, därför ska säkringen "bryta" strömmen
87 där fortsätter du med samma storlek på kabeln som för klämma 30, vanligtvis så brukar 2.5Kvadrat kabel räcka långt inom 12Volts världen, (men detta beror ju på hur mycket effekt det man monterar drar och hur lång kabeln är, med hjälp av ohms lag och effektlagen så går det att räkna ut grovlek på kabel och vilken säkring som är lämplig, detta gäller ju även klämma 30 eftersom det är samma kabel).
på denna monterar du extraljus/handtagsvärme eller vad det nu ska bli.
Klämma 86 är styrströmmen som sköter strömbrytaren i relät, här kan man sno ström från mycket, t.ex p-ljus, bakljus eller annan funktion, tex. montera en vippbrytare så du kan stänga av manuellt vilket kan vara bra till extra lampor som inte får lysa, ska du t.ex koppla in extraljus så snor man lämpligast ström från helljuset på fordonet, då aktiveras även extraljusen som du har monterat
då har vi bara 85 kvar och det är Jord, alltså dra kabel från denna och sätt en kabelsko i en jordpunkt, tänk på att jordpunkten ska vara ren.
Och ett extra tänk på, på en motorcykel så sitter allt väldigt oskyddat för vädret, alla kabelskarvar bör vara täta med krympkabelskor, eller någon annan krympning som tätar mot vatten så oxideringen ej startar,,inte kul om funktionen uteblir efter ett halvår/2år framåt.
Renskrapade jordpunkter med monterad kabelsko bör skyddas med någon form av spray som inte gör att det börjar rosta, försök även montera relät så skyddat det går bakom en kåpa eller under tanken/under instrumentet, ja du förstår säkert detta.
Klämma 86 och 87 är bara en styrning för relät (tänk strömbrytaren hemma när du tänder/släcker) och dessa kablar behöver inte vara grova då relät i säg inte behöver så mycket ström för att flytta bläcket som sätter på din pryl du har monterat.
Så när 86 får ström så dras bygeln ner så klämma 30 och 87 blir ett och strömmen går vidare då den kretsen blir sluten
Finns ett litet tillägg till, det finns olika relä och dessa klarar olika mycket ström (ampere), finns även dubbelrelä och enkelrelä.
Men i ditt fall borde ett enkelrelä fungera bra.
Har du några frågor eller känner att det är något du inte förstår så hojta till så ska jag/vi svara och hjälpa dig så gott vi kan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.