304-milaresan slutdelen
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
304-milaresan slutdelen
Eftersom forumet, datorerna, internet eller nåt annat sattyg, hela tiden sätter krokben i mina försök att författa en något sånär beskrivande skildring, så kommer nu förhoppningsvis en nedbantad version med ytterst lite text och mest bilder.
har suttit i timmar och fått börja om gång på gång då det jag hunnit skriva och klistra in bara plötsligt försvinner.
Följande text har då kunnat läsas, "Webbsidan har upphört att gälla".
Har någon fler råkat ut för liknande?
har suttit i timmar och fått börja om gång på gång då det jag hunnit skriva och klistra in bara plötsligt försvinner.
Följande text har då kunnat läsas, "Webbsidan har upphört att gälla".
Har någon fler råkat ut för liknande?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Så var dagen kommen för avresa från denna Nordens pärla. Jag hoppas varje gång att det inte ska vara den sista. Revelj klockan halv sju. Frukost och packa ihop. Under tiden jag packade ihop och bar ut prylarna märkte jag att det unga norska paret, med norskregistrerad bil, i stugan intill också höll på att packa. Plötsligt kom killen fram till mig och frågade, - Är du från Piteå? ”Jo visst, men hur kunde du gissa det? - Jag hörde dig prata igår och min pappa kommer därifrån. Själv var han uppvuxen i Göteborg, men hittat både jobb och flickvän i Norge. Jag satt ute på verandan och pratade i telefonen kvällen innan och överhörningen var ganska självklar då stugorna står endast ca. två meter från varandra.
Morgonen bjöd på underbart väder. Total stiltje och inte så mycket som en dimslöja på en närmast azurblå himmel.
På vägen upp mot Djupvasshytta.
Djupvttnet har inte ens blivit isfritt.
Exempel på stiltje. Sånt här ser man inte ofta på kalfjället.
Ett par timmars färd mot Otta finns detta anrika hotell med café. Passade bra med en kaffepaus och lite fotande.
Därefter blev det mest sträckkörning, då jag på slutmålet Hällefors skulle bjudas på grillat till middag och inte ville bli alltför sen. Körde till Otta, följde E6 några mil söderut till Ringebu där jag vek av österut. Vägen mellan Ringebu och Ata kan jag rekommendera. Går över ett vidsträckt kalfjäll. Så här såg dagsetappen ut. http://kartor.eniro.se/m/Zxh8S" onclick="window.open(this.href);return false; En del av de mindre vägarna riktigt roliga mc-vägar. Till exempel den mellan Kirkenaer och Torsby.
Det blev längre än jag kalkylerat med. Mina 61 mil blev till 67, allt förlöpte väl. Och maten fick Raimo (till höger) och hans broder Christer, vänta med.
Stannade över två nätter i ”Hällförs” och måndagen kändes perfekt som vilodag. Tisdagen bar det så iväg norröver. Upp mot Vansbro blev jag omkörd av en Ferrari Testarossa. Undrar om det var Gunde. Han är ju förtjust i snabba bilar. Leksand, Rättvik, Edsbyn, Bollnäs och sedan norrut mot ånge. Färdrutten. http://kartor.eniro.se/m/InNkT" onclick="window.open(this.href);return false; Blev ytterligare en dag med sträckkörning. Hemlängtan hade börjat göra sig påmind. Nattkvarter på Ånäset camping i Kälarne.
Sista dagen ännu mer av transport- och sträck-körning. Upp mot Sollefteå och via Junsele till Åsele. Därifrån och hem är det bara gammal skåpmat, men skulle någon passera Lycksele så glöm inte titta förbi djurparken. Sevärd. Och fortsätter ni/du sedan mot Norsjö och Boliden så ta en rast på natursköna Enebackens rastplats, där vägen korsar Vindelälven.
Kom sedermera hem vid femsnåret den dagen. Trött men mycket nöjd. Med ännu en känsla av osårbar motorcykel, denna Honda Transalp. Kanske en av de mest driftsäkra maskiner. Ja inte vet jag. Bara gissar. Ha det gott folk.
Morgonen bjöd på underbart väder. Total stiltje och inte så mycket som en dimslöja på en närmast azurblå himmel.
På vägen upp mot Djupvasshytta.
Djupvttnet har inte ens blivit isfritt.
Exempel på stiltje. Sånt här ser man inte ofta på kalfjället.
Ett par timmars färd mot Otta finns detta anrika hotell med café. Passade bra med en kaffepaus och lite fotande.
Därefter blev det mest sträckkörning, då jag på slutmålet Hällefors skulle bjudas på grillat till middag och inte ville bli alltför sen. Körde till Otta, följde E6 några mil söderut till Ringebu där jag vek av österut. Vägen mellan Ringebu och Ata kan jag rekommendera. Går över ett vidsträckt kalfjäll. Så här såg dagsetappen ut. http://kartor.eniro.se/m/Zxh8S" onclick="window.open(this.href);return false; En del av de mindre vägarna riktigt roliga mc-vägar. Till exempel den mellan Kirkenaer och Torsby.
Det blev längre än jag kalkylerat med. Mina 61 mil blev till 67, allt förlöpte väl. Och maten fick Raimo (till höger) och hans broder Christer, vänta med.
Stannade över två nätter i ”Hällförs” och måndagen kändes perfekt som vilodag. Tisdagen bar det så iväg norröver. Upp mot Vansbro blev jag omkörd av en Ferrari Testarossa. Undrar om det var Gunde. Han är ju förtjust i snabba bilar. Leksand, Rättvik, Edsbyn, Bollnäs och sedan norrut mot ånge. Färdrutten. http://kartor.eniro.se/m/InNkT" onclick="window.open(this.href);return false; Blev ytterligare en dag med sträckkörning. Hemlängtan hade börjat göra sig påmind. Nattkvarter på Ånäset camping i Kälarne.
Sista dagen ännu mer av transport- och sträck-körning. Upp mot Sollefteå och via Junsele till Åsele. Därifrån och hem är det bara gammal skåpmat, men skulle någon passera Lycksele så glöm inte titta förbi djurparken. Sevärd. Och fortsätter ni/du sedan mot Norsjö och Boliden så ta en rast på natursköna Enebackens rastplats, där vägen korsar Vindelälven.
Kom sedermera hem vid femsnåret den dagen. Trött men mycket nöjd. Med ännu en känsla av osårbar motorcykel, denna Honda Transalp. Kanske en av de mest driftsäkra maskiner. Ja inte vet jag. Bara gissar. Ha det gott folk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 304-milaresan slutdelen
underbar reseskildring Fibern och väldigt fina kort
Men varför ska man inte svänga förbi djurparken i Lycksele? (Fibern skrev detta efter sitt besök och fått någon konstig smitta, eller så var han väldigt trött)
Var där en gång för måånga år sen nu och det var en bra upplevelse (måste varit runt 25år sen)
Men varför ska man inte svänga förbi djurparken i Lycksele? (Fibern skrev detta efter sitt besök och fått någon konstig smitta, eller så var han väldigt trött)
Var där en gång för måånga år sen nu och det var en bra upplevelse (måste varit runt 25år sen)
Senast redigerad av Jimmy.s den sön 22 jun 2014, 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: 304-milaresan slutdelen
Härliga bilder och bra berättelse
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Haha Jimmy S. Bra fråga och så här är det. Det sprids rävskabb och hjärnhinnemask från djuren där har länsstyr.....
Nädå, Gjorde klar berättelsen på jobbet och klockan var halv fyra på morronen och jag var rätt så "pömsig".
I alla fall rättat nu. Tack för att du var uppmärksam.
Nädå, Gjorde klar berättelsen på jobbet och klockan var halv fyra på morronen och jag var rätt så "pömsig".
I alla fall rättat nu. Tack för att du var uppmärksam.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
@Skye
Jag "få la bju tebaks" i Kapellskär.
Jag "få la bju tebaks" i Kapellskär.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 304-milaresan slutdelen
he he he Fibern, det skulle ju förklara ett snurrigt huvud i alla fall
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2409
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: 304-milaresan slutdelen
Bra skrivet om vad som verkar ha varit en riktigt trevlig utflykt
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Ja Ralf. Trots ensamresa så var det en riktigt härlig tur. En tur-tur vad vädret beträffar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 304-milaresan slutdelen
Fast nästa gång som du är i grannskapet av mig ( med norglandsmått) kan du väl höra av dig? Jag har också grill...
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Ahh, ska lägga det på minnet Mel och det är ju inte allt för långt från Hällefors, men än har jag "bara" kört bil genom Örebro. Men någon gång kan det ju bli hoj, och då får jag beordra tänd grill.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 304-milaresan slutdelen
Man kan grilla från bil också...
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Javisst. Skulle faktiskt, med lite envis vilja, kunna ta med denna även på mc-resor.
http://www.jula.se/grilltunna-760013" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jula.se/grilltunna-760013" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 304-milaresan slutdelen
Jag har en sån som du kan få spänna fast framför styret nästa gång som du passerar : ))
Re: 304-milaresan slutdelen
Hmmm... Engångsgrillar någon Går ju att tända upp 2 om man är fler
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Lämnar fjorden och campingen söndag morgon. Kanonväder.
" onclick="window.open(this.href);return false;[BBvideo 560,340][/BBvideo]
Tyvärr stängde jag kameran innan jag gjorde "joket" med Jokern.
" onclick="window.open(this.href);return false;[BBvideo 560,340][/BBvideo]
Tyvärr stängde jag kameran innan jag gjorde "joket" med Jokern.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Tankning, check och iväg.
[BBvideo 560,340][/BBvideo]
[BBvideo 560,340][/BBvideo]
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: 304-milaresan slutdelen
@Fibern - du måste nog sluta vara så hemlig om vad som hände på resan om man ska kunna titta.
Nu kommer det bara "Det här videoklippet är privat" när man trycker på play..
Nu kommer det bara "Det här videoklippet är privat" när man trycker på play..
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: 304-milaresan slutdelen
Ja....
Dela me dig nu
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dela me dig nu
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 304-milaresan slutdelen
Sorry Lasse. Tuben har strulat med mig, men nu ska det gå.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM