Raka rör!

Visa upp den, förklara vad du gjort med den. Modifiering
Trådnamn: ForumNick - Projektets namn
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Raka rör!

Inlägg av Nysse »

Sedan tidigare har jag en LeoVince ljuddämpare på min XL 700. För en dryg vecka sedan beställde jag ett ersättningsrör för katalysatorn. Även det från LeoVince. Fick det i tisdags så i det fina eftermiddagsvädret blev det en stunds mekande för att få det på plats. Resultatet blev bra, ljudet förändrades en hel del och inte till det lägre :-)
Subjektivt tycker jag att det blev ett bättre drag i motorn samt att "pluddret" vid gasavslag minskade.
Med andra ord så är jag nöjd.
Serendipity
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Raka rör!

Inlägg av Wiseguy »

Är det någon variant av mappning på gång också?
Vore intressant att se vad den ger i bänk efter det.
Bild
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Raka rör!

Inlägg av Nysse »

Tveksam till mappning. Kollade pris med Powercomander och jag tror att det var lite drygt 5000kr. Men visst vore det roligt :-)
Serendipity
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Raka rör!

Inlägg av Wiseguy »

Tänkte mest på att flödet ändrar sig ganska redigt med de-cat och öppnare avgasrör. Ändrat flöde brukar ju resultera i att bränsle/luftblandningen blir snål och att man förlorar hästar med orginalmappen.

En Powercommander V går väl på dryga 3000 spänn i England.
Powercomanders hemsida
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Raka rör!

Inlägg av hogge »

Kör själv med helt öppna :naughty: Mivv rör på Varanen och den går hur bra som helst. Tycker att bottendraget har ökat men det kan ju vara inbillning. Den går i alla fall inte sämre. Kollat på stiften så dom inte är vita. Det tyder på för snål blandning. Dom ser ut som innan med original rören. Har sett tester med Powercommander och dom brukar ge typ 2-högst5 hästar vid mappning. Känns inte motiverat om cykeln går bra i övrigt. Så håll kolla på stiften efter en långrunda. Är dom inte vita så är det lugnt.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Raka rör!

Inlägg av Nysse »

Det räcker inte med en PC. Den ska ju ställas in också och bänkas. Det adderar några till tusenlappar.
Serendipity
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Raka rör!

Inlägg av Stefan »

Nysse, jag kollade också på det och kom upp i en hel del pengar. För så pass lite effekttillskott, tyckte jag då inte att det var värt det.

Nu har jag bara Leo Vince-dämparen och den ger ju mer ljud än effekt (+ en betydligt svalare dämpare om man vill ha packning på). Visst, jag märker att han puffar lite vid gasavslag, och ogillar att krypköra på t.ex. 30-sträckor. Men, vem *fläkt* vill krypköra :mrgreen: :ta-w

Fick också stiften bytta vid senaste servicen (i går), och det var inga anmärkningar där, så vill man ha mer effekt är det nog enklare att byta hoj :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Raka rör!

Inlägg av Wiseguy »

Finns det inte färdiga mappar att ladda ned till Transalpen?
Brukar ju finnas till andra hojar. Typ, KTM990 + Acra burk finns ju att ladda ned, osv.

Nu är ju inte effekt det man är ute efter på en Transalp, men att låta hojen köra med snål bränsleblandning brukar inte vara smart i långa loppet.
De gamla Transorna var ju ganska fett inställda från fabrik så där kommer man ju undan lite, men hur det är med 700:an vet jag faktiskt inte.
En snikvariant är ju att smita in till någon bromsbänk med A/F-mätning och låta dem köra en testrepa. Då får du ju svart på vitt ifall den går snålt eller fett. De flesta tar mellan 400-600 för ett bromspapper, kanske lite mindre utan kvitto.
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Raka rör!

Inlägg av Fibern »

Min TA med DuoPro-dämparen smäller också vid motorbroms. Som en kväll kring majbrasan. Men samma där, inget onaturligt på stiften som jag bytte i våras.
Fast den har ju inte katalysator och kanske inte berörs lika av bränslesnålhet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Raka rör!

Inlägg av Stefan »

Det är ju en förgasarmoppe du har, då kan man ju alltid gå upp lite i munstycken (vet inga detaljer, men att det funkar). Det blir ju väsentligt billigare. Men, som jag brukar säga, lite smällar får man ta :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar