Jaha, detta kanske hamnar helt fel nu och då får bäste herr moderator flytta tråden dit den hör hemma!
Det verkar som att tjejen köper hoj i dagarna!!! Vi hittade en Honda CBF600SA -08 på Honda center här i gbg för väldigt rätt kurs! Det är en före detta bilskolehoj så den har lite skavanker men inget oroväckande. Krashpuckar och räcke runt fronten ingår!
Nu visade det sig att den är strypt till 25kw Spelar ingen större roll då det passar henne bra i början. När jag tittar på vägverkets uppgifter så står det att den är strypt genom begränsning i insuget.
Detta är en 2008 med insprut. Är det någon som vet vad srypningen innebär rent mekaniskt och om det är svårt/dyrt att plocka bort strypningen.
Jag inser att det måste till en regbesiktning.
När jag läser runt på nätet har jag förstått att om hojen är orginaltillverkad med 25kv så krävs det mer för att klara en omreggning. Men eftersom det står i pappren att den är strypt så antar jag att det är gjort i efterhand och att det i princip bara ska vara att plocka bort strypningen samt regbesiktiga? Hade ju varit smutt!!
För övrigt gick den riktigt bra och jag reagerade inte på att den var strypt till 25kw. Lite besviken på avsaknad av drag men inget anmärkningsvärt. Kan jag få tillbaka mer än dubbelt så mkt hästar så kommer den gå som en raket!!
25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Har haft en Kawa 500 som var strypt sen ny (såld så) och den var strypt med brickor i insug. Troligen är det så även på denna.
Står ursprungseffekten någonstans så bör det ju bara vara att regga om.
Står ursprungseffekten någonstans så bör det ju bara vara att regga om.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Alpentour 2014
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Man torde ju faktiskt lätt känna om den är strypt eller inte, det saknas ju hälften i effekt. Otroligt nog så är det faktiskt inte så lätt ändå, speciellt om man inte kört hojen, eller har körvana.
Nu kan man ju faktiskt känna att det saknas lite effekt när man har lite högre fart och man ger full gas, inget händer. Annars så är det väl bara att toppa den. Just 08> blev vass i jämförelse med den gamla förgasarmodellen. Trots att dom har samma effekt på specen, så ska 08:an lätt göra +200 mätarfart. Det gör inte den gamla.....
Det finns faktiskt en och annan trafikskola som gjort nån fuling och plockat bort strypningar. Då handlar det om strypbrickor eftersom dom tyckt att den inte går riktigt bra.
Lite trist om man öppnar hela paketet och det finns inga såna där. Utöver brickorna så kan det ju också finnas nåt annat också.
Såhär skulle jag göra:(ja, om jag inte kunde klura ut om den är strypt)
förmodar att det är Honda Göteborg som sålt den och även då strypt den.(eftersom det är en trafikskola) Kolla med dom hur den är strypt(så att du plockar bort allt och ingen pinal förutom brickorna finns kvar). Kanske ringa till trafikskolan och höra om dom plockat bort strypningarna, eller nej......fråga om dom vet om strypningarna sitter kvar. Man vet ju aldrig.....nån kan ju ha använt den i företaget privat ett tag efter att den tagits ur bruk från skolan?
Du behöver vid regbesiktningen ha med dig ett papper på ursprungseffekten. Det kan då Honda gtb fixa åt dig.
För övrigt så vet jag inte om man ska ens reg.besikta ner den(förutom att man sett nån sporthoj som inte gick igenom bes eftersom strypningarna satt inte i)
Bättre värde när man säljer den.(man kan då återmontera brickorna)´, dvs förmodar att den funkar även till dom nya 35kw reglerna?
Försäkringen går ju också ändå på ursprungseffekten
Nu kan man ju faktiskt känna att det saknas lite effekt när man har lite högre fart och man ger full gas, inget händer. Annars så är det väl bara att toppa den. Just 08> blev vass i jämförelse med den gamla förgasarmodellen. Trots att dom har samma effekt på specen, så ska 08:an lätt göra +200 mätarfart. Det gör inte den gamla.....
Det finns faktiskt en och annan trafikskola som gjort nån fuling och plockat bort strypningar. Då handlar det om strypbrickor eftersom dom tyckt att den inte går riktigt bra.
Lite trist om man öppnar hela paketet och det finns inga såna där. Utöver brickorna så kan det ju också finnas nåt annat också.
Såhär skulle jag göra:(ja, om jag inte kunde klura ut om den är strypt)
förmodar att det är Honda Göteborg som sålt den och även då strypt den.(eftersom det är en trafikskola) Kolla med dom hur den är strypt(så att du plockar bort allt och ingen pinal förutom brickorna finns kvar). Kanske ringa till trafikskolan och höra om dom plockat bort strypningarna, eller nej......fråga om dom vet om strypningarna sitter kvar. Man vet ju aldrig.....nån kan ju ha använt den i företaget privat ett tag efter att den tagits ur bruk från skolan?
Du behöver vid regbesiktningen ha med dig ett papper på ursprungseffekten. Det kan då Honda gtb fixa åt dig.
För övrigt så vet jag inte om man ska ens reg.besikta ner den(förutom att man sett nån sporthoj som inte gick igenom bes eftersom strypningarna satt inte i)
Bättre värde när man säljer den.(man kan då återmontera brickorna)´, dvs förmodar att den funkar även till dom nya 35kw reglerna?
Försäkringen går ju också ändå på ursprungseffekten
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Min förra maskin, GSX 400, var enligt pappren strypt till 25kw, men säljaren sa att han återställt den till original utan att regga om. Då jag var rädd att få efterräkningar vid ev. olycka så lät jag regga tillbaka. Du behöver bara tala om för bilprovningen att motorn är återställd, men för att knapptrycka in detta i en dator tar denna infern..... instutition 600:-. (i alla fall då, 2007)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
...och nu vill de dessutom ha ett intyg från en firma att brickorna är "fackmannamässigt"' borttagna!!! Jag höll på att gå sönder.... Så jag får inte lyfta av förgasarna då? Åt andra hållet kan jag förstå. Men kan någon förstå hur dom tänker vid en avstrypning?
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Det visade sig nu när jag talat med säljaren att den endast är strypt med en trottelbegränsare. Tanken måste av och en liten pryl skruvas bort som begränsar gasvajern.
Strypningen får vara kvar ett tag tills tjejen är liten mer bekväm med att köra. Effekt saknas inte. Men som sagt. Lite senare med mer touringbetonad åning med packning och mycket motorväg, då vill man ha all effekt tillgänglig! Det blev ett köp således och jag har en sprudlande lycklig sambo! Käns som ett bra sätt att inleda säsongen på. Det ska bli uppriktigt roligt att få agera handledare till henne nu när vi ska börja övningsköra!!
Strypningen får vara kvar ett tag tills tjejen är liten mer bekväm med att köra. Effekt saknas inte. Men som sagt. Lite senare med mer touringbetonad åning med packning och mycket motorväg, då vill man ha all effekt tillgänglig! Det blev ett köp således och jag har en sprudlande lycklig sambo! Käns som ett bra sätt att inleda säsongen på. Det ska bli uppriktigt roligt att få agera handledare till henne nu när vi ska börja övningsköra!!
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Grattis till er båda då Hoppas det blir en lång skön sommar!
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
@mel
Jag försökte få en bestid i vinter i Boden. Trots att jag förklarade att jag besiktat flertal hojar vintertid och vill ni(törs) inte provköra så gör ni en not om det. Trots det så berättade dom för mig att motorcyklar besiktas inte på vintern pga att man kan inte provköra dom.
Det har kommit en del nytt folk med Opus, så jag orkade inte tjafsa och bokade in en tid i Kalix istället. Där tittade dom konstigt på mig när jag återberättade vad Boden hade sagt.
Det där med intyga avstrypning fanns ju inte ens på den tiden när man var tvungen att lämna in hojen till verkstad när hojen skulle strypas. Antingen vet dom inte sin sak, eller också är det ett nytt påfund för i år?
Så......ring huvudkontoret eller boka in på en annan station.
Trots Fiberns inlägg så: Vill poängtera mitt första inlägg att, sen 1999 så försäkrar försäkringsbolag hojarna utifrån ursprungseffekten, så det spelar ingen roll vad du har i motorn eller på pappret. Med det menar jag att både jobbet och reg.bes(kostar väl 680:- , åtminstone förra året) är som att slänga i sjön.
Att just 1999 uppkom berodde på att sporthojar kom in med typ 40 hästar in i landet och......pling, så petade man bort strypningen. Tror att TL1000S var värst. Har för mig att den hade typ 34. Den som funderar på att tex köpa en R1 så är det ju en fördel att tänka på att, det skiljer kopiöst på försäkringen mellan årsm 1998 och 1999
En äldre Transalp har man nog aldrig strypt
Däremot så är inte folk som sitter i telefon hos försäkringsbolagen alltid kunniga, det händer att en och annan 25 kw slinker igenom pga okunskap, så man bör kolla med dom vilken effekt dom nu lagt in försäkringen på.
Jag försökte få en bestid i vinter i Boden. Trots att jag förklarade att jag besiktat flertal hojar vintertid och vill ni(törs) inte provköra så gör ni en not om det. Trots det så berättade dom för mig att motorcyklar besiktas inte på vintern pga att man kan inte provköra dom.
Det har kommit en del nytt folk med Opus, så jag orkade inte tjafsa och bokade in en tid i Kalix istället. Där tittade dom konstigt på mig när jag återberättade vad Boden hade sagt.
Det där med intyga avstrypning fanns ju inte ens på den tiden när man var tvungen att lämna in hojen till verkstad när hojen skulle strypas. Antingen vet dom inte sin sak, eller också är det ett nytt påfund för i år?
Så......ring huvudkontoret eller boka in på en annan station.
Trots Fiberns inlägg så: Vill poängtera mitt första inlägg att, sen 1999 så försäkrar försäkringsbolag hojarna utifrån ursprungseffekten, så det spelar ingen roll vad du har i motorn eller på pappret. Med det menar jag att både jobbet och reg.bes(kostar väl 680:- , åtminstone förra året) är som att slänga i sjön.
Att just 1999 uppkom berodde på att sporthojar kom in med typ 40 hästar in i landet och......pling, så petade man bort strypningen. Tror att TL1000S var värst. Har för mig att den hade typ 34. Den som funderar på att tex köpa en R1 så är det ju en fördel att tänka på att, det skiljer kopiöst på försäkringen mellan årsm 1998 och 1999
En äldre Transalp har man nog aldrig strypt
Däremot så är inte folk som sitter i telefon hos försäkringsbolagen alltid kunniga, det händer att en och annan 25 kw slinker igenom pga okunskap, så man bör kolla med dom vilken effekt dom nu lagt in försäkringen på.
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
@maua
En liten skruv som tas bort. Jo, det är den bästa strypningen eftersom den begränsar bara gasrullen och påverkar aldrig gången på hojen. Jag har strypt ett par CBF500 och den är pga två cylindrar enkel, man behöver inte ens ta bort tanken ens.
Ställer mig dock tveksam till att 08 CBF600 är strypt med rullen. Med det menar jag inte att jag har rätt. Om du vrider på rullen så känner du direkt att den går bara typ halvvägs(stod jag bredvid hojen och kände på rullen så skulle jag kunna direkt säga om den är strypt)
Knalla in i en butik och jämför med en annan hur rullen går(måste då vara 08 och nyare)
En liten skruv som tas bort. Jo, det är den bästa strypningen eftersom den begränsar bara gasrullen och påverkar aldrig gången på hojen. Jag har strypt ett par CBF500 och den är pga två cylindrar enkel, man behöver inte ens ta bort tanken ens.
Ställer mig dock tveksam till att 08 CBF600 är strypt med rullen. Med det menar jag inte att jag har rätt. Om du vrider på rullen så känner du direkt att den går bara typ halvvägs(stod jag bredvid hojen och kände på rullen så skulle jag kunna direkt säga om den är strypt)
Knalla in i en butik och jämför med en annan hur rullen går(måste då vara 08 och nyare)
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt
Är det månne någon av de nya aktörerna på besiktningsmarknaden? Opus?mel skrev:...och nu vill de dessutom ha ett intyg från en firma att brickorna är "fackmannamässigt"' borttagna!!! Jag höll på att gå sönder.... Så jag får inte lyfta av förgasarna då? Åt andra hållet kan jag förstå. Men kan någon förstå hur dom tänker vid en avstrypning?
För så här sa dom när jag skulle göra samma sak -07.
"Vi bryr oss inte om motorns styrka om du vill återregga den. Har den 25 eller 35 kw bryr vi oss inte om"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Fast jag har ett papper här som visar hur "Gaswegsbegrenzern" ser ut Sen om den faktiskt sitter där och fungerar är en annan sak.
Det är ju inga problem att få den att varva 12000rpm och gasrullen går att dra lika långt som på deron. Absolut inte som att det känns som att den stannar på halva vägen. Får se hur det ser ut när jag lyfter av tanken! Fast jag väntar nog lite med det. Får bli vid nästa service.
Det är ju inga problem att få den att varva 12000rpm och gasrullen går att dra lika långt som på deron. Absolut inte som att det känns som att den stannar på halva vägen. Får se hur det ser ut när jag lyfter av tanken! Fast jag väntar nog lite med det. Får bli vid nästa service.
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Fibern: just Opus tror jag. Privatisering...
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Tankar kring 35kw-regeln för 18-åringar
Det sk A2-körkortet som gäller för personer mellan 18-24 betyder alltså att en Transalp har drygt två (2) hk för mycket för dessa förare. Stämmer det?
Jag när nämligen en förhoppning att sonen när han tagit lappen för fyrhjuliga fordon, ska fortsätta med mellanklasshoj. Vore kul åka på touring tillsammans med ättelägget.
Men att börja strypa ner en TA till 47, nånting hk, känns ju inte upplyftande.
Förslag någon. Ska han chansa att länsman, 1: inte bryr sig på 2,4 hk 2: inte kan reglerna 3: eller vad?
Två fucking irritable horse damned powers!
Det sk A2-körkortet som gäller för personer mellan 18-24 betyder alltså att en Transalp har drygt två (2) hk för mycket för dessa förare. Stämmer det?
Jag när nämligen en förhoppning att sonen när han tagit lappen för fyrhjuliga fordon, ska fortsätta med mellanklasshoj. Vore kul åka på touring tillsammans med ättelägget.
Men att börja strypa ner en TA till 47, nånting hk, känns ju inte upplyftande.
Förslag någon. Ska han chansa att länsman, 1: inte bryr sig på 2,4 hk 2: inte kan reglerna 3: eller vad?
Två fucking irritable horse damned powers!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Ja så var det gjort. Opus-killen som gjorde det kliade sig i skallen när jag visade upp intyget och tyckte att folket som informerar inte kunde så mycket....
Han tittade lite ytligt på hojen och kollade lite funktioner så var den dessutom "vanligt besiktad". Ingen provkörning eftersom han inte hade riktiga kläder där... "Men jag hade ju kört dit, så"....
Han tittade lite ytligt på hojen och kollade lite funktioner så var den dessutom "vanligt besiktad". Ingen provkörning eftersom han inte hade riktiga kläder där... "Men jag hade ju kört dit, så"....
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
@Fibern. Annars så bänkar du en Transalp med några år på nacken och mil på mätaren samt inte ett ny bytt luftfilter så har den ju troligtvis tappat just dessa hästkrafter och kan sedan registrera om den
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
@mel, där ser man. Så enkelt och sedan behövde killen bara gå till datorn och knappa in rätt kw i Trafikverkets register. Vad fick du pröjsa för den delen?
@Masterjojo. Bra ide. Jag har ju faktiskt nära till ett företag som bl.a. utför bänktestning. Mc Xpress.
@Masterjojo. Bra ide. Jag har ju faktiskt nära till ett företag som bl.a. utför bänktestning. Mc Xpress.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Fast när jag tittat på spec i Wikipedia så finner jag denna uppgift.
XL600V 34.7 kW (46.5 hp) at 7,542 rpm
Har hela tiden trott den hade 50 hk. Med andra ord behövs ingen bänkning.
edit:
Fast uppgifter mellan olika ställen varierar. Bäst kolla regpappren.
För A2-kort gäller max 35 kw och max 0,2kw/kg tjänstevikt.
XL600V 34.7 kW (46.5 hp) at 7,542 rpm
Har hela tiden trott den hade 50 hk. Med andra ord behövs ingen bänkning.
edit:
Fast uppgifter mellan olika ställen varierar. Bäst kolla regpappren.
För A2-kort gäller max 35 kw och max 0,2kw/kg tjänstevikt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Måste sluta göra långa meningslösa inlägg här på forumet, men.....
35,1 kw kräver tungt körkort vilket innebär att varken polis eller framför allt, försäkringsbolag(vid ev krock eller dylikt) har empati för det.
Bilregistret styr kw. https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... anguage=sv
Bara en bänkning räcker inte, det måste också finnas ett intyg med en beskrivning på hur strypningen är gjord(det kan vara nåt enkelt)
35,1 kw kräver tungt körkort vilket innebär att varken polis eller framför allt, försäkringsbolag(vid ev krock eller dylikt) har empati för det.
Bilregistret styr kw. https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... anguage=sv
Bara en bänkning räcker inte, det måste också finnas ett intyg med en beskrivning på hur strypningen är gjord(det kan vara nåt enkelt)
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 25 kw strypning (eller avstrypning rättare sagt"
Och jag kan sluta drömma....600:an är registrerad för 37kw, så för den gäller A-körkort.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM