Jahopp, då var man klar med moddning av fjädrarna. Nytt gummi på fälgarna och nyslipade bromsskivor på plats. Äntligen kunde jag hysta ner cykeln från centralstödet och känna lite på fjädringen.
Känns gött mycket stabilare med de progressiva fjädrarna, helt klart! Jag blev klar nu i kväll och har bara hunnit torrbryta i garaget
Ett "problem" som uppstått är att den blev högre, vilket var väntat. Att sidostödet inte skulle räcka till var inte så väntat.
Det blir en läskig vinken på hojen på sidostödet.
Är det någon här i trakterna som äger en svets och kunskap att använda en dylik tingest som skulle kunna hjälpa mig att förlänga sidostödet några centimeter?
Detta borde vara ganska lätt att åstakomma? Man kanske till och med kan ha stödet kvar på hojen när man gör jobbet?
Någon som har erfarenhet av detta?
För kort sidostöd!
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: För kort sidostöd!
Ett alternativ....
Höjde bakdelen på min MC 35 mm och fick samma problem som du med kort sidostöd.
Tänkte först svetsa i en bit och då också göra en större fot för att slippa problemet med att att stödet sjunker ned i mjuk mark.
Latmasken slog sen till.
Skippade svetsningen och limmade (PL400) istället fast en juniorpuck (60x20 mm 12 kr från Biltema) under foten. Sitter som berget och fungerar perfekt.
Står stadigt på mjuk mark och lutar inte mer än tidigare.
Ser faktiskt riktigt proffsigt ut, sa mitt barnbarn!!!!
Höjde bakdelen på min MC 35 mm och fick samma problem som du med kort sidostöd.
Tänkte först svetsa i en bit och då också göra en större fot för att slippa problemet med att att stödet sjunker ned i mjuk mark.
Latmasken slog sen till.
Skippade svetsningen och limmade (PL400) istället fast en juniorpuck (60x20 mm 12 kr från Biltema) under foten. Sitter som berget och fungerar perfekt.
Står stadigt på mjuk mark och lutar inte mer än tidigare.
Ser faktiskt riktigt proffsigt ut, sa mitt barnbarn!!!!
Re: För kort sidostöd!
En inte helt dum lösning! Ska erkänna att det var min första tanke också dvs att mecka på något på foten. Har du karvat ur något ur pucken för att den ska passa bättre mot foten på stödet? Har du någon bild?
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: För kort sidostöd!
Har svets fast är en bit bort
Sedan har jag hört man ska koppla ur batteriet när man svetsar i hojar. Just detta bör man nog kolla upp noga med någon bättre vetande innan man sätter elektronerna i rörelse...
Sedan har jag hört man ska koppla ur batteriet när man svetsar i hojar. Just detta bör man nog kolla upp noga med någon bättre vetande innan man sätter elektronerna i rörelse...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: För kort sidostöd!
Haha, ja, så mycket vet till och med jag. Det cirkulerar en del ström i chassit när man svetsar! Jag hade nog rett ut det själv om jag verkligen gått in för det. Det är mest avsaknad av infrastruktur som är mitt problem.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: För kort sidostöd!
Om du accepterar mig som bättre vetande, så gäller bortkoppling av batteri de flesta motorfordon. men framförallt sådana med elektronik av vilket slag som helst. Alltså modernare bilar, mc, skotrar etc.Sedan har jag hört man ska koppla ur batteriet när man svetsar i hojar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: För kort sidostöd!
Om jag då får "besserwissra" lite, skulle jag säga, koppla bort jorden i första hand (batteriets minuspol alltså)
Vad som händer är ju att du skickar på en kraftig såväl spänning som ström mot just jord, d.v.s. där du sätter klämman på bilen/hojen/skeppet eller whatever. Om du då har batteriet inkopplat med 12 volt, så håller det ju inte emot det du skickar på med svetsen (förutsätter mig eller pinne här). Och det kan ju då ge upphov till en del mindre trevliga fenomen, typ att strömmen tar "bakvägen" via batteriet och diverse annan utrustning till jord... Bl.a. generatorlikriktarbryggsdioder (nytt ord till wordfeud där ) lär ju vara känsliga för sådana smällar...
Om då batteriet är bortkopplat med minuspolen (inget hindrar ju att man kopplar bort båda polerna), så bör ju svetsströmmen ta "närmsta" väg till jordklämman, och inte busa omkring på andra spår.
Övrig expertis ombord är mer än välkommen att rätta/komplettera här, men så har i alla fall jag hajat det. Och att koppla väck batteriet är ju inget större jobb, om man ändå ska dit med svetsen
Vad som händer är ju att du skickar på en kraftig såväl spänning som ström mot just jord, d.v.s. där du sätter klämman på bilen/hojen/skeppet eller whatever. Om du då har batteriet inkopplat med 12 volt, så håller det ju inte emot det du skickar på med svetsen (förutsätter mig eller pinne här). Och det kan ju då ge upphov till en del mindre trevliga fenomen, typ att strömmen tar "bakvägen" via batteriet och diverse annan utrustning till jord... Bl.a. generatorlikriktarbryggsdioder (nytt ord till wordfeud där ) lär ju vara känsliga för sådana smällar...
Om då batteriet är bortkopplat med minuspolen (inget hindrar ju att man kopplar bort båda polerna), så bör ju svetsströmmen ta "närmsta" väg till jordklämman, och inte busa omkring på andra spår.
Övrig expertis ombord är mer än välkommen att rätta/komplettera här, men så har i alla fall jag hajat det. Och att koppla väck batteriet är ju inget större jobb, om man ändå ska dit med svetsen
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: För kort sidostöd!
@Maua. Elsvets har jag hemma så det går att lösa. Kan dock inte garantera svetsresultatet för det var bra längesedan jag svetsade något fast svetsa kanske du kan göra själv?
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: För kort sidostöd!
Maua...
Nej, jag har inte karvat ur något ur pucken bara ruggat upp ytan där limmet skulle fästa. Däremot tog jag lite med slipen under fotstödet så jag fick en plan och ren yta.
Nej, jag har inte karvat ur något ur pucken bara ruggat upp ytan där limmet skulle fästa. Däremot tog jag lite med slipen under fotstödet så jag fick en plan och ren yta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: För kort sidostöd!
@Stefan, helt rätt. Lyfter du av någon av polerna, eller bägge, så är batteriet att betrakta som bort/från-kopplat. Och säkrast är minuspolen, då man inte av misstag kan kortsluta med den.
Huruvida svetsström/pulser kan krypa via minusledning om pluspolen är lossad låter osannolikt, då den möjliga strömkretsen bryts i och med en lossad pol.
Huruvida svetsström/pulser kan krypa via minusledning om pluspolen är lossad låter osannolikt, då den möjliga strömkretsen bryts i och med en lossad pol.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: För kort sidostöd!
Har man bara en bra jordning nära svetsstället så ser inte jag att det behövs lossas något, strömmen går lättaste vägen.
jan-Olov
Re: För kort sidostöd!
Jag har införskaffat en hockeypuck, dock ingen juniormodell för dom var slut. Jag testar detta först och blir det inte bra så ska jag fundera igen på att svetsa!
Däremot kommer jag göra ett fäste som klämmer över plattan på stödet med skruvar i pucken. PL400 känns lite osäkert. Jag vet att det biter som fasen men den är också lite seg.
Om inte kraften riktas helt rakt ner i pucken utan man får en tryckande kraft utåt så tror jag att foten kommer lossna från pucken efter ett tag. Jag gör nog en liten urgröpning för att förhindra glidning, limmar med något bra samt ett förband skruvat i pucken!
Bild kommer när det är klart!
Tack för tipsen alla!
Däremot kommer jag göra ett fäste som klämmer över plattan på stödet med skruvar i pucken. PL400 känns lite osäkert. Jag vet att det biter som fasen men den är också lite seg.
Om inte kraften riktas helt rakt ner i pucken utan man får en tryckande kraft utåt så tror jag att foten kommer lossna från pucken efter ett tag. Jag gör nog en liten urgröpning för att förhindra glidning, limmar med något bra samt ett förband skruvat i pucken!
Bild kommer när det är klart!
Tack för tipsen alla!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: För kort sidostöd!
Vad gör det om du borrar två hål rakt igenom och skruv o mutter eller gänga i stödplattan så vet du att pucken sitter.
jan-Olov
Re: För kort sidostöd!
Eller gör en egen variant av Touratechs: En stor platta i botten, en mindre som "omfamnar" själva "benet" på stödet men ändå når utanför originalfoten, utförs lämpligen i icke-rostande metall, forma till dem lite snyggt.
Sedan 4 hål igenom dessa två, utanför ordinarie "fotplatta". Försänk de i undre plattan underifrån. Skruva ihop de två med 4 st. rostfria försänkta M4x20 (om du fått till det bra) eller M5x26 för skvalpmån. Dra på motsvarande "nyloc-muttrar" uppifrån. Klart!
Ingen åverkan på hojen, materielkostnad torde vara ett par tior.
Själv köpte jag Touratechs, de funkar jättebra, men kan så klart kopieras om man har lite tid över.
Sedan 4 hål igenom dessa två, utanför ordinarie "fotplatta". Försänk de i undre plattan underifrån. Skruva ihop de två med 4 st. rostfria försänkta M4x20 (om du fått till det bra) eller M5x26 för skvalpmån. Dra på motsvarande "nyloc-muttrar" uppifrån. Klart!
Ingen åverkan på hojen, materielkostnad torde vara ett par tior.
Själv köpte jag Touratechs, de funkar jättebra, men kan så klart kopieras om man har lite tid över.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: För kort sidostöd!
Nu blev ju inte detta en så lätt operation som jag trodde. Problemet är att det finns inget utrymme att förlänga sidostödet i kombination med centralstödet!! Det är lite svårt att förklara. Skulle tagit en bild men när båda stöden är uppe finn bara ca 1 cm tillgodo mellan foten på sidostödet och armen man sätter foten på för att häva upp cykeln på centralstödet. Detta upptäckte jag när pucken väl satt på plats. Så nu har jag tre fina 6mm hål i plattan på sidostödet. Spelar nog ingen roll men riktigt irriterande.
For lägga denna plan på is ett tag. Jag har provocerat hojen på sidostödet rätt bra idag och nog står den bra, fast med lite läskig lutning. Jag får ha med mig en platta att lägga under stödet helt enkelt. En positiv effekt av att hojen blev högre är att jag faktiskt får upp den på centralstödet så jag får väl använda det när det krisar!
For lägga denna plan på is ett tag. Jag har provocerat hojen på sidostödet rätt bra idag och nog står den bra, fast med lite läskig lutning. Jag får ha med mig en platta att lägga under stödet helt enkelt. En positiv effekt av att hojen blev högre är att jag faktiskt får upp den på centralstödet så jag får väl använda det när det krisar!
Senast redigerad av maua den fre 05 apr 2013, 10:55, redigerad totalt 1 gånger.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: För kort sidostöd!
För att glädja dig så är nog känsla värre när hojen stå nästan upprätt och man får leta en fördjupning i marken för att lämna hojen.
jan-Olov
Re: För kort sidostöd!
Ändrade lite i texten då jag såg att jag skrivit att det endast finns 11cm tillgodo vilket är kraftigt missvisande.
1cm ska det vara
1cm ska det vara
Re: För kort sidostöd!
Från volvoverkstan fick vi rådet att inte koppla ur batteriet när vi svetsar på lastbilen utan slå på tändningen för det är billigare att skjuta ett batteri än en databox, Batteriet tar emot strömpiken som kan uppstå.