Jag läste i en annan tråd om vikten av stämplar i serviceboken. Är det så att servicen på hojen blir dyrare och dyrare ju mer hojen har gått? Vad kostar en 1200 milaservice? Kan den gå på över 5000:-?
I så fall blir jag nog tvungen att sälja min Transalp innan dess!
Fråga om service
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Fråga om service
Gjorde 1200-mila på min i våras, 2656:- gick det på hos Hela Hojen här i Stockholm. Kan säkert vara några kronor billigare hos dig.
Det enda jag kan se som skulle göra servicarna dyrare över tid, är ju om bitar behöver bytas ut utöver vad serviceschemat säger ska bytas. Och så vitt jag vet gäller väl samma som för bilar, får du ett förhandspris på servicen, måste de meddela dig om de vill byta delar för mer än en viss procent av avtalat pris (5 eller 10 %?)
Då kan du ju själv avgöra hur du vill göra, ett drivpaket kan du ju t.ex. köpa väsentligt billigare än Honda original (kolla i trådar om detta, massor av info finns), och det är inte vansinnigt svårt att byta själv heller. Det lär finnas rätt mycket slitdelar som kan handlas billigare, återigen kolla tråden om shoppar
Ett tips på just den biten, Biltemas kedjeverktyg 82358 funkar jättebra för 800:-, det har du nog tjänat in på 2 byten.
Det enda jag kan se som skulle göra servicarna dyrare över tid, är ju om bitar behöver bytas ut utöver vad serviceschemat säger ska bytas. Och så vitt jag vet gäller väl samma som för bilar, får du ett förhandspris på servicen, måste de meddela dig om de vill byta delar för mer än en viss procent av avtalat pris (5 eller 10 %?)
Då kan du ju själv avgöra hur du vill göra, ett drivpaket kan du ju t.ex. köpa väsentligt billigare än Honda original (kolla i trådar om detta, massor av info finns), och det är inte vansinnigt svårt att byta själv heller. Det lär finnas rätt mycket slitdelar som kan handlas billigare, återigen kolla tråden om shoppar
Ett tips på just den biten, Biltemas kedjeverktyg 82358 funkar jättebra för 800:-, det har du nog tjänat in på 2 byten.
Paerhc skrev:Jag läste i en annan tråd om vikten av stämplar i serviceboken. Är det så att servicen på hojen blir dyrare och dyrare ju mer hojen har gått? Vad kostar en 1200 milaservice? Kan den gå på över 5000:-?
I så fall blir jag nog tvungen att sälja min Transalp innan dess!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Fråga om service
Tack för ditt svar Stefan! Nu har jag blivit lite klokare.
Re: Sv: Fråga om service
Hmmm nån som gjort 2400 mila service på en ta nyligen och vet cirkapris? Har inte vågat ringa och fråga fottas än. Bara kortet är klart kommer det bli dags för den.
Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2
Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2
Re: Fråga om service
På en -11 är det 1200-mila igen, så det bör ju bli samma pris där, återigen är mitt pris i Stockholm, allt annat borde ju bli aningen lägre. Återigen givet att inga extra byten av delar tillkommer.
Det borde vara motsvarande på en 650, alltså samma peng för båda, så vitt jag vet har Honda hängt fast vid de löjligt korta intervallen
Tror det var Trajas äventyrare jag läste om, där hade man dragit upp intervallet till 1200 mil om jag minns rätt, det tycker man ju att en nyare hoj borde kunna fixa med bibehållen garanti, det är ju ändå inga roadracers vi kör
Det borde vara motsvarande på en 650, alltså samma peng för båda, så vitt jag vet har Honda hängt fast vid de löjligt korta intervallen
Tror det var Trajas äventyrare jag läste om, där hade man dragit upp intervallet till 1200 mil om jag minns rätt, det tycker man ju att en nyare hoj borde kunna fixa med bibehållen garanti, det är ju ändå inga roadracers vi kör
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Fråga om service
Stefan skrev:Gjorde 1200-mila på min i våras, 2656:- gick det på hos Hela Hojen här i Stockholm. Kan säkert vara några kronor billigare hos dig.
Det enda jag kan se som skulle göra servicarna dyrare över tid, är ju om bitar behöver bytas ut utöver vad serviceschemat säger ska bytas. Och så vitt jag vet gäller väl samma som för bilar, får du ett förhandspris på servicen, måste de meddela dig om de vill byta delar för mer än en viss procent av avtalat pris (5 eller 10 %?)
Då kan du ju själv avgöra hur du vill göra, ett drivpaket kan du ju t.ex. köpa väsentligt billigare än Honda original (kolla i trådar om detta, massor av info finns), och det är inte vansinnigt svårt att byta själv heller. Det lär finnas rätt mycket slitdelar som kan handlas billigare, återigen kolla tråden om shoppar
Ett tips på just den biten, Biltemas kedjeverktyg 82358 funkar jättebra för 800:-, det har du nog tjänat in på 2 byten.
Paerhc skrev:Jag läste i en annan tråd om vikten av stämplar i serviceboken. Är det så att servicen på hojen blir dyrare och dyrare ju mer hojen har gått? Vad kostar en 1200 milaservice? Kan den gå på över 5000:-?
I så fall blir jag nog tvungen att sälja min Transalp innan dess!
Får en känsla av att 2656:- för en 1200-milaservice på en 700 TA är nästan halva normalpriset i Stockholm. Kanske glömde att det är ventilkoll?
Re: Fråga om service
No way, man. Han ringde till och med efteråt och fick försig att han kunde ha använt fel bladmått (färgkodade), undrade om jag kunde hitta tid för att komma tillbaka för en (självklart gratis) efterkontroll, och beklagade verkligen.
OK, sa jag, jag kan nog passa in det den och den dagen (sitter vissa dagar inne i ghettot ), så vi gjorde upp en dag. Tyvärr tar det ju en heldag, eftersom hojen behöver svalna först.
Efter en halvtimma (typ) ringde han igen och hade dubbel- och trippelkollat, och det var trots allt rätt mått, han hade använt ett han inte var van vid, men fått till det med bra koll Så jag slapp den biten.
Nä, Hela Hojen har jag allt förtroende för, bara att ringa direkt misstanken finns och ta pinsamheten i det för att säkerställa att jag inte fått ventilerna för tajt ställda... Då tycker i alla fall jag att man tar ett bra ansvar gentemot kund För övrigt känns de ruggigt kunniga och erfarna att snacka med.
Vad gäller prisnivån, har jag inte mycket att jämföra med, kanske Hondas egna verkstäder tar mycket mer betalt? Å andra sidan har jag väl från bilsidan ett smärre horn i sidan till märkesverkstäder , men det är ju bara lilla jag det.
OK, sa jag, jag kan nog passa in det den och den dagen (sitter vissa dagar inne i ghettot ), så vi gjorde upp en dag. Tyvärr tar det ju en heldag, eftersom hojen behöver svalna först.
Efter en halvtimma (typ) ringde han igen och hade dubbel- och trippelkollat, och det var trots allt rätt mått, han hade använt ett han inte var van vid, men fått till det med bra koll Så jag slapp den biten.
Nä, Hela Hojen har jag allt förtroende för, bara att ringa direkt misstanken finns och ta pinsamheten i det för att säkerställa att jag inte fått ventilerna för tajt ställda... Då tycker i alla fall jag att man tar ett bra ansvar gentemot kund För övrigt känns de ruggigt kunniga och erfarna att snacka med.
Vad gäller prisnivån, har jag inte mycket att jämföra med, kanske Hondas egna verkstäder tar mycket mer betalt? Å andra sidan har jag väl från bilsidan ett smärre horn i sidan till märkesverkstäder , men det är ju bara lilla jag det.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Fråga om service
bara så att du vet så är det superbilligt för att vara Stockholmspris. Om du är nyfiken så är det ju bara att lyfta på luren.Stefan skrev:No way, man. Han ringde till och med efteråt och fick försig att han kunde ha använt fel bladmått (färgkodade), undrade om jag kunde hitta tid för att komma tillbaka för en (självklart gratis) efterkontroll, och beklagade verkligen.
OK, sa jag, jag kan nog passa in det den och den dagen (sitter vissa dagar inne i ghettot ), så vi gjorde upp en dag. Tyvärr tar det ju en heldag, eftersom hojen behöver svalna först.
Efter en halvtimma (typ) ringde han igen och hade dubbel- och trippelkollat, och det var trots allt rätt mått, han hade använt ett han inte var van vid, men fått till det med bra koll Så jag slapp den biten.
Nä, Hela Hojen har jag allt förtroende för, bara att ringa direkt misstanken finns och ta pinsamheten i det för att säkerställa att jag inte fått ventilerna för tajt ställda... Då tycker i alla fall jag att man tar ett bra ansvar gentemot kund För övrigt känns de ruggigt kunniga och erfarna att snacka med.
Vad gäller prisnivån, har jag inte mycket att jämföra med, kanske Hondas egna verkstäder tar mycket mer betalt? Å andra sidan har jag väl från bilsidan ett smärre horn i sidan till märkesverkstäder , men det är ju bara lilla jag det.
Som grädde på mosen....Hela hojen har faktiskt ett mycket gott rykte i mc-kretsarna....ytterligare en bekräftelse på det(i o m att dom ringde)
Re: Fråga om service
OK! Tack för ett positivt besked denna gång
Ja, jag har som sagt inga dubier vad gäller att jobbet blir bra gjort hos dem, och seriositeten gentemot kunderna, så jag fortsätter allt där (när jag inte råkar vara i Värmland då det är dags, då känns allt Karlstad lite närmare).
Enda gången jag jämförde prisbilden, var när jagf kollade något ställe i Västerås, de var väl någon tia billigare. Men å andra sidan är det för mig rätt mycket värt att kunna lämna knarren hyggligt nära en av arbetsplatserna på morgonen, få ut en vettig arbetsdag och sedan kunna hämta den till kvällen.
Kul dock att höra att det är fler än jag som tycker att HH funkar bra Det gör ju inget ont att grabbarna är trevliga att ha att göra med heller
Ja, jag har som sagt inga dubier vad gäller att jobbet blir bra gjort hos dem, och seriositeten gentemot kunderna, så jag fortsätter allt där (när jag inte råkar vara i Värmland då det är dags, då känns allt Karlstad lite närmare).
Enda gången jag jämförde prisbilden, var när jagf kollade något ställe i Västerås, de var väl någon tia billigare. Men å andra sidan är det för mig rätt mycket värt att kunna lämna knarren hyggligt nära en av arbetsplatserna på morgonen, få ut en vettig arbetsdag och sedan kunna hämta den till kvällen.
Kul dock att höra att det är fler än jag som tycker att HH funkar bra Det gör ju inget ont att grabbarna är trevliga att ha att göra med heller
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Sv: Fråga om service
Var in på fottas idag cirka 3600 för 2400-mila service var priset jag fick.
Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2
Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2