Kåpglas
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor 18 maj 2006, 20:47
- Ort: Nacka Saltsjö-Boo Transalp-87
Kåpglas
Tjena, nu har jag kört omkring på min Transa i tre dagar och är mycket nöjd med hur hojen går. Pigg och rapp, men alldeles för tyst.
En annan sak som jag funderar kring är kåpan.
Kåpglaset är en mycket låg historia som inte styr undan vind som jag tänkt mig. Jag får allt i bröstet och det sliter och drar som fan i hjälmens skärm.
Vad har ni för erfarenheter av förhöjda kåpglas??? Funkar de???
Vart skall man köpa något som funkar.
Tycker att det är lite jobbigt vid motorvägs körning, går bra upp till 100 hyfsat till 120 sedan bara skitjobbigt.
Jag är ca 175 cm lång
En annan sak som jag funderar kring är kåpan.
Kåpglaset är en mycket låg historia som inte styr undan vind som jag tänkt mig. Jag får allt i bröstet och det sliter och drar som fan i hjälmens skärm.
Vad har ni för erfarenheter av förhöjda kåpglas??? Funkar de???
Vart skall man köpa något som funkar.
Tycker att det är lite jobbigt vid motorvägs körning, går bra upp till 100 hyfsat till 120 sedan bara skitjobbigt.
Jag är ca 175 cm lång
Wood floats plastic dont
Re: Kåpglas
Hej Robban.
Jag kör med ett förhöjt kåpglas som är 140mm högre
än orginalet, ( Hondas förhöjda).
Visst det är inte brus-fritt men tycker det funkar rätt ok. Jag är 1,78 lång.
Har testat den låg varianten men tyckte den förde ett riktigt oväsen.
Finns väl fler varianter som MRA har med en med vinge på
men vet ej hur mkt förhöjt det är.Tror Touringbutiken har dom.
Jag kör med ett förhöjt kåpglas som är 140mm högre
än orginalet, ( Hondas förhöjda).
Visst det är inte brus-fritt men tycker det funkar rätt ok. Jag är 1,78 lång.
Har testat den låg varianten men tyckte den förde ett riktigt oväsen.
Finns väl fler varianter som MRA har med en med vinge på
men vet ej hur mkt förhöjt det är.Tror Touringbutiken har dom.
Robban D skrev:Tjena, nu har jag kört omkring på min Transa i tre dagar och är mycket nöjd med hur hojen går. Pigg och rapp, men alldeles för tyst.
En annan sak som jag funderar kring är kåpan.
Kåpglaset är en mycket låg historia som inte styr undan vind som jag tänkt mig. Jag får allt i bröstet och det sliter och drar som fan i hjälmens skärm.
Vad har ni för erfarenheter av förhöjda kåpglas??? Funkar de???
Vart skall man köpa något som funkar.
Tycker att det är lite jobbigt vid motorvägs körning, går bra upp till 100 hyfsat till 120 sedan bara skitjobbigt.
Jag är ca 175 cm lång
- Thomas
- Stödhjul
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
- Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
- Ort: Älvsbyn
Jag kör med en MRA-ruta med vingen längst upp(variotouring). Hade tidigare den förhöjda originalrutan men bytte till MRA'n. Visst har jag fortfarande lite turbulens runt hjälmen, men iom den justerbara vingen kan man försöka hitta ett läge som man tycker fungerar bra...det är ju som bekant väldigt individuellt, beroende på hjälmtyp, längd osv...Den hjälmtyp jag har är en öppningsbar variant. Har aldrig provat crossvarianten med skärm, så jag vet inte hur det känns med en sådan i kombination med tex MRA rutan....
En annan sak som jag tycker är bra med MRA'n är att är det en varm dag kan man sänka spoilern å få mycket luft i hjälmen, medans om det är kallare bara höja upp den å styra undan en del...
En annan sak som jag tycker är bra med MRA'n är att är det en varm dag kan man sänka spoilern å få mycket luft i hjälmen, medans om det är kallare bara höja upp den å styra undan en del...
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
-
- Trehjuling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor 18 maj 2006, 20:47
- Ort: Nacka Saltsjö-Boo Transalp-87
Cool med lite liv i forumet
Funderar på det här med kåpglas efter min första lite längre repa med transan idag. Åkte ca 15 mil fast med min gamla integralhjälm. Fungerade mycket bättre än med den öppna. Inte alls så mycket brus.
Fortfarande så blåser det ju förståss rätt så mycket kring både knoppen och kroppen. Hondas 140 mm högre låter lockande.
Hur ser det ut med detta eller med MRA grejen ?
Det får ju inte se knäppt ut heller Fast det är klart, det är inte riktigt skitsnyggt med orginalglaset heller, det ser nästan knäppt ut med ett så lågt glas. Mina kompisar med liknande hojar , Cagiva elephant och Yamaha super tenere, har riktigt snygga kåpglas som verkar riktigt utformade. Ingen av dessa klagar över för mycket vind i bröster och högt sus kring kåpan.
Vore ju riktigt trevlig om det även är så att det styr undan en del vatten om man åker i regn också.
Funderar på det här med kåpglas efter min första lite längre repa med transan idag. Åkte ca 15 mil fast med min gamla integralhjälm. Fungerade mycket bättre än med den öppna. Inte alls så mycket brus.
Fortfarande så blåser det ju förståss rätt så mycket kring både knoppen och kroppen. Hondas 140 mm högre låter lockande.
Hur ser det ut med detta eller med MRA grejen ?
Det får ju inte se knäppt ut heller Fast det är klart, det är inte riktigt skitsnyggt med orginalglaset heller, det ser nästan knäppt ut med ett så lågt glas. Mina kompisar med liknande hojar , Cagiva elephant och Yamaha super tenere, har riktigt snygga kåpglas som verkar riktigt utformade. Ingen av dessa klagar över för mycket vind i bröster och högt sus kring kåpan.
Vore ju riktigt trevlig om det även är så att det styr undan en del vatten om man åker i regn också.
Wood floats plastic dont
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Robban D, du har väl inte ett nerkapat kåpglas?
Somliga har minskat turbulensen runt hjälmen genom att sänka glaset, andra genom att köpa högre. Jämför med bilder så du vet vad du har innan du går och köper nåt!
Somliga har minskat turbulensen runt hjälmen genom att sänka glaset, andra genom att köpa högre. Jämför med bilder så du vet vad du har innan du går och köper nåt!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Vet inte om det finns/fanns. Att kanten är kvar bör förstås tyda på att det inte är sänkt, såvida det inte går att kapa i underkant och sänka det.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- Barnvagn
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 09:24
- Ort: Nynäshamn
Innan jag slutligen gav upp och sålde Transan, hade jag provat det mesta.
1- Originalglas: Inte så mycket fladder, men mycket lågfrekvent buller som gav mig tinnitus.
2- Förhöjt Givi-glas: Jävligt mycket fladder och lika bullrigt.
3- Kapade ovan nämnda Givi-glas: Bullrade lite mindre och fick ner vinden en bit längre ned på hjälmen. Led fortfarande av oljudet.
Följde instruktionerna på denna sida: http://www.transalp.de/technik/pd-techn ... cheibe.php
4- Monterade en Laminar LIP ( http://www.laminarlip.com/ )på originalglaset: Funkade riktigt bra. Hade jag inte haft min bullerskada och hörselnedsättning hade det nog funkat klockrent. Säljs av ett finskt företag: http://www.baehr.fi
1- Originalglas: Inte så mycket fladder, men mycket lågfrekvent buller som gav mig tinnitus.
2- Förhöjt Givi-glas: Jävligt mycket fladder och lika bullrigt.
3- Kapade ovan nämnda Givi-glas: Bullrade lite mindre och fick ner vinden en bit längre ned på hjälmen. Led fortfarande av oljudet.
Följde instruktionerna på denna sida: http://www.transalp.de/technik/pd-techn ... cheibe.php
4- Monterade en Laminar LIP ( http://www.laminarlip.com/ )på originalglaset: Funkade riktigt bra. Hade jag inte haft min bullerskada och hörselnedsättning hade det nog funkat klockrent. Säljs av ett finskt företag: http://www.baehr.fi
Senast redigerad av Sleezegrinder den tis 30 maj 2006, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Kåpglas
Har högt kåpglas på min TA, är själv 190 cm och tycker det funkar fint. Kör dagligen allt från motorväg till Stockholmsköer till o från jobbet. Ingen vind i bröstet men lite runt hjälmen, jag hålls hyggligt torr i regnet...
Alfons
Alfons
Köpte en transalp till frugan i uppsala som jag körde upp till skell, drygt 65 mil tror jag, det var den höjda originalrutan på och jag är 184cm lång och det levde om något så fruktansvärt, trots proppar så susade det i öronen när jag lade mej på kvällen, har en standard integralhjälm, är själv ateist och på den har jag en varioscreen som funkar klockrent! får se nu vad frugan säger, hon är ju lite kortare i rocken..
Jag kör med Givi´s höjda glas (satt på när jag köpte hojjen) och det lever om riktigt mycket! har inte gjort någon åtgärd än men nåt måste göras! får ett buller med skum frekvens som gör att längre turer skapar huvudvärk! hämtade ny hjälm igår som sitter tajtare får hoppas det hjälper lite men glaset måste omarbetas/bytas!
//Mitsu
//Mitsu
Köpte MRA kåpan som man kan sjustera men blev riktigt deppig för det lever om värre än med orginal glaset och det dummaste av allt är att själva rutan är lika hög som orginal rutan så det känns som bortkastade 1500:-
Men skam den som ger sig nu får man gå ner och börja uppfinna nåt som inte Honda har klarat av på ca: 20 år =)
Men skam den som ger sig nu får man gå ner och börja uppfinna nåt som inte Honda har klarat av på ca: 20 år =)
Har ett högt orginalglas till salu...
Halloj!
Jag kör själv med ett högt Honda-orginalglas och det funkar hyfsat bra när man är 175 lång...visst, det är inte knäpptyst men...
Däremot så har farsgubben ett likadant glas som han vill sälja, han gillade det inte alls...men där var det nog mest utseendet som inte föll han i smaken...
Hör av er om det är intressant...
/niKKe
Jag kör själv med ett högt Honda-orginalglas och det funkar hyfsat bra när man är 175 lång...visst, det är inte knäpptyst men...
Däremot så har farsgubben ett likadant glas som han vill sälja, han gillade det inte alls...men där var det nog mest utseendet som inte föll han i smaken...
Hör av er om det är intressant...
/niKKe
- Tenore Diavolo
- Cykel
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
- Ort: TA650/Göteborg
Hej!
Ja allt är toppen med nya transan (650) förutom då att det bullrar nåt så in i...
Jag har ett whisper kit till min Raid II och kör med öronproppar, och det lindrar, men tyst är det knappast. Är 175 lång, och det känns som all turbulens hamnar precis vid nedre hjälmkanten.
Undrar om nån mer prövat Laminar-läppen, eller om det finns nån ny fantastisk lösning därute? Nån som kör med touratechs höga kåpglas?
När jag ställer mig upp blir det helt tyst, och jag har prövat att ta bort kåtglaset helt. Det blir tystare, men också jävligt blåsigt på överkroppen.
Jobbar som musiker och har redan en liten tinnitusskada som jag helst inte bättrar på nåt mer. Och vill verkligen hitta en bra lösning på detta då jag i övrigt är grymt nöjd med hojen.
/TD
Ja allt är toppen med nya transan (650) förutom då att det bullrar nåt så in i...
Jag har ett whisper kit till min Raid II och kör med öronproppar, och det lindrar, men tyst är det knappast. Är 175 lång, och det känns som all turbulens hamnar precis vid nedre hjälmkanten.
Undrar om nån mer prövat Laminar-läppen, eller om det finns nån ny fantastisk lösning därute? Nån som kör med touratechs höga kåpglas?
När jag ställer mig upp blir det helt tyst, och jag har prövat att ta bort kåtglaset helt. Det blir tystare, men också jävligt blåsigt på överkroppen.
Jobbar som musiker och har redan en liten tinnitusskada som jag helst inte bättrar på nåt mer. Och vill verkligen hitta en bra lösning på detta då jag i övrigt är grymt nöjd med hojen.
/TD
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
TA650 -01
2800 mil
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Du är helt enkelt för kort. Jag får dagligen epost om "enlargement", har inte läst dem men det handlar nog om att förlänga folk tror jag. Kan skicka adresser om du vill.Tenore Diavolo skrev:När jag ställer mig upp blir det helt tyst, och jag har prövat att ta bort kåtglaset helt. Det blir tystare, men också jävligt blåsigt på överkroppen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tenore Diavolo
- Cykel
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
- Ort: TA650/Göteborg
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag vet inte vad som är bäst, det där med kåpglaset är nåt som ständigt diskuteras. Själv är jag 180cm och kör med originalglas och öronproppar och trivs med det.Tenore Diavolo skrev:Så menar du att lösningen är att kapa glaset då eller?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Och jag är 170 cm och använder förhöjt kåpglas från Touratech. Men utan öronproppar skulle det inte funka på landsvägen, men med dem funkar det jättebra. För mycket brus och huvudvärk utan proppar och det behövs inte mycket sidovind för att det ska bli en jäkla turbolens.
Nu skall Touratech ha en "flärp" eller vad kallas att fästa som förhöjning på befintligt kåpglas som jag ska försöka testa när jag har vägarna förbi Lidköping nästa gång. Kunde ju vara skönt att använda öronpropparna mindre ibland. Komminikationen med passageraren blir liksom lite lidande av propparna!
Hjälmval sägs ju spela in men det är inte så lätt att välja hjälm efter cykel och kropp när man inte får prova hjälmarna på firmorna, för då är de begnande efter en provtur. Man får nog ta den hjälm man trivs med och anpassa sig. Men åker man en offroad som en TA så ska man ha i åtanke att det heller inte är en fullfjädrad touringmaskin typ Guldvinge.
Nu skall Touratech ha en "flärp" eller vad kallas att fästa som förhöjning på befintligt kåpglas som jag ska försöka testa när jag har vägarna förbi Lidköping nästa gång. Kunde ju vara skönt att använda öronpropparna mindre ibland. Komminikationen med passageraren blir liksom lite lidande av propparna!
Hjälmval sägs ju spela in men det är inte så lätt att välja hjälm efter cykel och kropp när man inte får prova hjälmarna på firmorna, för då är de begnande efter en provtur. Man får nog ta den hjälm man trivs med och anpassa sig. Men åker man en offroad som en TA så ska man ha i åtanke att det heller inte är en fullfjädrad touringmaskin typ Guldvinge.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tenore Diavolo
- Cykel
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
- Ort: TA650/Göteborg
Faktum är att jag var på touratech i tisdags och frågade om just detta. Vi förökte få på deras flärp/läpp, men på 650 iaf så sitter det ju en kant på kåpglaset som gör att det inte går att få på flärpen. Men återkom gärna när du testat. Den borde ju passa med deras eget kåpglas som du kör med.
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
TA650 -01
2800 mil