AFX Hjälm

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Sv: AFX Hjälm

Inlägg av ppgtony »

De ser ju riktigt bra ut och bra pris
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: AFX Hjälm

Inlägg av Laffe »

Skye skrev:Glömde bifoga länk till inköpställe..
:fight: :naughty: :naughty: *drinking_cheers* *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: AFX Hjälm

Inlägg av Jokern »

Intressant Bild
Ser ut som ett bra köp.


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: AFX Hjälm

Inlägg av Fibern »

"För aktivitet i skogen". Fanns den inte i camo? 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: AFX Hjälm

Inlägg av Fibern »

*thumb_up* :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

Jo, jag har sen ett antal veckor sedan tillgång även till AFX-hjälmarna.

Intressantast ser jag mer på sortimentet för oss Varadero/Transalpåkarna där vi vill gärna då ha ett "fönster att kika igenom. Modellerna heter då FX39 och FX41.

Den som skye har har jag inte just nu i mitt sortiment, kommer dock senare.....kanske? Modellen heter då FX19.
Det har dock kommit en ny modell i år och den heter då FX17. Den finns hos mig då för 751:-
http://www.afxhelmets.com/Europe/OffRoad/index.html
Levtiden för dom flesta storlekarna är cirka 4 dgr till Boden + nån dag vidare i Sverige.

Tack för omtanken skye :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

Ser lite hardcore ut den där FX41:an. Undrar då vilken skallform den är gjord för?
Personligen är jag lite rundskallad och har trivts bara med Arai-hjälmarna. Nu har jag ju hittat hem genom Icons battlescar. Sitter i princip lika bra som Arain, men Iconen immar inte igen som Arain gjör.

Nu är ju Iconen halva priset jämfört med Arain. Men och andra sidan, FX41 hamnar på cirka 1200-1300:- så det är ju då halva priset mot Iconen.
Dessutom så har den lite kulörer som nu folk mer och mer söker, dvs synsbrakulörer i typ oranget, gult.

Ang mitt sortiment. Har ingen aning om vad jag har själv ens. Ibland ringer/mejlar kunder och frågar. Senast i förrgår var det en från Gävle som hade av en slump hamnat på min sida och berättade att han sökt länge efter en grej till en gammal goldwing1100. Trodde inte jag hade den prylen, men efter ett tags letande så hittade jag i alla fall en sån
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: AFX Hjälm

Inlägg av Jokern »

ICON och FX41 är jo snygga o har dom färgerna man vill åt för att synas.
Tyvärr har jag inte set dessa i öppningsbara Bild



Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: AFX Hjälm

Inlägg av maua »

Undrar också öve vilken huvudform den passar? Lurigt att köpa otestad!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

Jag har haft jätteproblem att hitta en hjälm. Dom flesta sitter bra när man provar, men det är ju typ efter femtio mils körning man upptäcker att nåt är fel. Blivit några dyra köp :(
Jag har i princip bara kunnat använda Arais hjälmar. Nu funkar Iconhjälmen för mig helt suveränt. Min skalle är då rundformad.

(var tvungen att googla arisk huvudform :) )

Jo, dom där glasögonen på AFX-hjälmen....vilket märke är det på dom? Hittade inte dom i länken. Hittade förresten den gröna fx19-hjälmen i mitt sortiment efter lite grävande i alla fall :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

Ja, kikade på den, men på din bild syns inte "scott".
Jag har ju inte Scott, men dock andra kända märken såsom Thor samt 100%. Kikar man på en likvärdig google, dvs en modell från 2013 så skulle ditt kit med den gröna hjälmen(FX19) och ett par googles hamnat på cirka 1300:- inkl frakt.

Handskarna förmodar jag är då Patrol Waterproof? Dom är faktiskt riktigt bra/sköna. Har kört en hel del med mina. Dock har jag inte testat dom i regn typ en hel dag så jag vet inte. Storlekarna stämmer bra.
Jag har en sån på beställning från en kund nu, 586:- Prislappen är bra tycker jag, motsvarande andra märken brukar ligga på cirka 800-1000:-.
Till nästa säsong ska jag testa PDX. Om det är dom du beställt skye så kanske du kan berätta om hur dom känns i kvaliten

Skorna Icon Reign Waterproof visade sig vara typ 1-2 nummer mindre än angivet. Höll inte tätt när man körde en dag i regn.
Nåja, dom vill jag inte sälja. Har kvar en storlek 42. Den motsvarar 40-41. Om nån vill köpa dom billigt så....500:- + frakt 69:- :)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: AFX Hjälm

Inlägg av maua »

Ta hem FX-41 VS!! :banana :banana

Om du gör det. Får man köpa för att prova passformen för att returnera om den inte passar?? Naturligtvis bara i soffan och att jag betalar frakten i så fall??
Användarens profilbild
fixit6770
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 17 nov 2012, 13:23
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 900i
Ort: Herrljunga

Re: AFX Hjälm

Inlägg av fixit6770 »

Hej på er :) , jag kör sedan andra säsongen med en Cyber UX-32 matt svart och är mycket nöjd. Hjälmen/visiret är utformad så att man kan ha typ crossglasögon innanför visiret så det är kanon när man kör på grusvägar och vill ha visiret uppe men slippa alla flugor och mygg i ögonen :clap . Dock lite vindkänslig i högre farter, den är samma som följande(vad jag hittat i alla fall)
Fly Racing
AFX FX-39
MSR Expedition
4Speed i Trollhättan säljer Cyber hjälmar.
Med Vänliga Hälsningar, Janne.
Triumph Tiger och Honda ST1100 åkande Ciderdrickare från Herrljunga
Användarens profilbild
fixit6770
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 17 nov 2012, 13:23
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 900i
Ort: Herrljunga

Re: AFX Hjälm

Inlägg av fixit6770 »

ja jag åkte dit till 4Speed och testade hjälmen, köpte den sen i Texas för $80 med fri frakt i US.
Fixa så att den kom till ett hotell som vi bodde på under en semester där och tog med den hem som handbagage :)
Nä 4Speed känns inte så himla seriöst, men har överlevt på nått sätt..... men jag är nöjd men Hjälmen i alla fall :)
Med Vänliga Hälsningar, Janne.
Triumph Tiger och Honda ST1100 åkande Ciderdrickare från Herrljunga
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: AFX Hjälm

Inlägg av maua »

Vad mer än frakten fick du betala Skye? Det är lockande att köpa en hjälm otestad för de pengarna!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

Jo, fast det skiljer ju inte värst mycket på handskarna.
75 us dollar är ju enligt Forex 575:- till det tillkommer då frakt, moms samt ev tullavgift.

Med tanke på att jag tar 586:- för samma handskar och lägger på 69:- frakt till kund så....Även om man skulle råka slinka förbi momsen och tullavgiften så blir det ju inte billigare därifrån.

Vinterhandskar brukar vara sk snöskoterhandskar. Jag håller på att lägga upp lite(i veckan) bl a handskar från arctiva.
Ett par Arctiva comp 7(förra årets modell) kommer att ligga på cirka 300:- Men, då får man ett par grymma handskar av välkänt märke som kostar normalt cirka 900-1000:-(av årets modell)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

maua skrev:Ta hem FX-41 VS!! :banana :banana

Om du gör det. Får man köpa för att prova passformen för att returnera om den inte passar?? Naturligtvis bara i soffan och att jag betalar frakten i så fall??
Ja alltså, folk måste ju få byta om storleken är fel. Många företag kör ju med den varianten(bytesrätt där kund står för frakt) och det måste ju jag också göra.
Mejla bara så kollar vi vad som finns i storlek o kulör i europa. Det är höst och en del storlekar o kulörer tar lite längre tid.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

Javaf.....hur många gånger har man inte gjort det i ren ivrighet skye :)
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: AFX Hjälm

Inlägg av Laffe »

När nu frågestunden är igång V Saarela (fast lite OT då det inte berör personlig utrustning ) - Du råkar inte ha Blinkrelä till Varaderon som lirar med både halogen och LED?
Innan man beställer utomForums menar jag


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: AFX Hjälm

Inlägg av V Saarela »

@Ivaradero Man måste ju få handla var man vill :)
Jag ville bara poängtera att vi är så fixerade i att handla utomlands att vi glömmer bort att allt är inte guld som glimmar på ebay osv.

Samma har ju nu också blivit med motorcyklar. Jag köper ju en hel del såna och givetvis jämfört med utomlands. Har noterat att idag finns det generellt ingen större anledning att köpa där. Dock, det finns väl några länder fortfarande där man kan få dom lite billigare(ITalien, Polen, England)

Jo, din fråga. Jag är ju färgblind och det har ju då inneburit att jag ´hatar allt med el :)

Med halogen menar du då....blinkersrelä som funkar för både vanlig trådlampa samt led? Jag har endast en variant från K&S http://www.nacar-usa.com/ks-ic-type-flasher-relay-detail.htm?productid=7914138

En sån ligger på 151:- Har ingen koll på om det är dyrt eller billigt. Vet dock att K&S är stora på bl a miniblinkers, LED samt ersättningsblinkers i orginalutförande.
Skriv svar