Problem med CDI tändbox , reparation av defekt kretskort

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
studiosub
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 22 aug 2011, 01:51
Answers: 0

Problem med CDI tändbox , reparation av defekt kretskort

Inlägg av studiosub »

Tips på hur du reparerar din defekta CDI på en Transalp, eller annan mc.

Har efter flera sömnlösa nätter forskat i varför min -92 bara går på ena cylindern när den är kall..
Går som en Puch dakota orginal.... när den bara går på 1 cylinder.

Bild


Orsaken till att problemet uppstår är att lödpunkterna på kretskortet har spruckit, vilket gör att det blir ett glapp som kommer och går lite som det vill.
Bild
Kommer förmodligen beställa nya CDI boxar när jag hittar dem till ett överkommligt pris, men har påbörjat att reparera lödpunkterna i CDI boxen.
Har någon tips på billiga boxar?

Tror att detta är ett ganska vanligt problem, så jag skriver om detta när jag nu kommer att reparera denna enligt följande instruktioner jag hittat.
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=980822


Ett tips för alla som vill pröva på denna reparation:

Jag har nu delat på min tändbox och vill dela med mig om hur reparationen går till.
Läs artikeln noga.
Var försiktig när man tar bort plastskalet på boxen, skär upp plasten ca 2 mm, använd sedan skruvmejsel.
Var försiktig när man tar bort det mjuka skyddsmaterialet runt lödpunkterna.
Alla lödpunkter behöver inte göras om, förmodligen endast de som tillhör kontakten.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Problem med CDI tändbox , reparation av defekt kretskort

Inlägg av Olle Å »

Jag har en CDIbox som när den är monterad gör att min TA går på bara en cylinder. Kommer nog att göra ett försök att reparera det.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar