Motorn dör

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Motorn dör

Inlägg av pierre »

Hej
Har letat runt bland trådarna, men inte hittat det jag undrade över. Häromdan stannade Varaderon efter ca en kilometer, sedan startade han inte igen. Igår försökte jag starta igen, men han dör när jag vrider på gasen. Den går ok på tomgång en stund men dör efter ett par minuter, och sedan går det inte att starta igen. Kan det vara den klassiska bränslepumpen. Det är en -01. Jag är tacksam för några tankar om det.

:frust: En något frustrerad, för närvarande, icke mc-körande varelse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Motorn dör

Inlägg av Peter »

Detta låter som när min bränslepump havererade.
Prova att göra en bypass. Lossa slangarna till pumpen och sätt ihop slangarna i varann.
Då går den på självtryck. Det funkar kanon. Jag körde tiöll Lofoten och tillbaka utan pump förra sommaren.
Man kan köra ca 25-30 mil. Det är dom sista 5 litrarna som måste ha pumpen till hjälp.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Motorn dör

Inlägg av pierre »

Testar det, och återkommer med resultat. Tackar för hjälpen.
Användarens profilbild
Syrsan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 29 feb 2016, 20:20
Answers: 0
Hoj: CRF1000L2 DCT 2018
Ort: Visby

Re: Motorn dör

Inlägg av Syrsan »

Du kan också kolla brytarspetsarna inuti bensinpumpen. Jag drabbades av exakt detta under färd och det visade sig att det blivit en "loppa" på brytarna, pillade försiktigt bort den med en kniv och sedan funkade det igen.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Motorn dör

Inlägg av pierre »

Testade, och visst var det pumpen som var problemet. Hittade en gammal kontaktor och tog kontaktdon från den och bytte ut det trasiga skräpet som satt i pumpen. Nu funkar pumpen igen.
Skriv svar